ProRail
Persbericht
25-03-2011
ProRail start proef fietsparkeersysteem in Utrecht en Groningen
Makkelijker een plek en te lang gestalde fietsen worden verwijderd
In de strijd tegen het tekort aan fietsplekken op stations, start
ProRail vanaf vandaag een proef met een nieuw fietsparkeersysteem in
Utrecht. Groningen volgt in mei. Treinreizigers die op de fiets naar
het station komen zien bij aankomst in de stalling op een scherm waar
vrije plaatsen zijn en kunnen zo makkelijker een plek vinden. Fietsen
die te lang gestald staan, worden weggehaald.
Gemiddeld is 20% van de fietsen die bij het station staan, een
weesfiets: een fiets die nooit of pas na hele lange tijd door de
eigenaar wordt opgehaald. Hierdoor blijven fietsenstallingen onnodig
lang vol en kunnen reizigers hun fiets steeds lastiger parkeren. Ook
moeten er steeds meer stallingen worden bijgebouwd terwijl er
tegelijkertijd plekken lang bezet worden gehouden.
'Fietsenstallingen bij het station zijn bedoeld voor treinreizigers en
we willen voorkomen dat onze stallingen gebruikt worden als een
schuur', zegt Mark Wienbelt, projectleider van ProRail. 'Met deze proef
willen we het aantal fietsplaatsen beter benutten en het voor de
treinreiziger prettiger maken om hun fiets te stallen.'
De fietsparkeerplekken in het Utrechtse Smakkelaarsveld en het
Stadsbalkon in Groningen zijn voorzien van speciale klemmen die meten
hoe lang een fiets in de stalling staat. Staat de fiets er langer dan
14 dagen dan haalt de stallingsbeheerder (de gemeente) de fiets weg.
Daardoor is er meer ruimte beschikbaar. Bijkomend voordeel is dat
gebruikers van de stalling sneller hun weg kunnen vinden via digitale
schermen bij de ingang. âIn een oogopslag is duidelijk waar er in de
stalling nog vrije plaatsen zijn. Dat scheelt een hoop ergernis wanneer
je je trein wilt halen', aldus Wienbelt. Ook worden fietsen minder snel
zomaar ergens tussen gepropt.
De proef loopt zes maanden. Bij succes, zal het systeem ook in andere
fietsenstallingen bij stations ingezet worden.
Veel treinreizen beginnen op de fiets. Gemiddeld pakt ruim veertig
procent van de reizigers het rijwiel naar het station. De verwachting
is dat dit percentage ook de komende jaren blijft stijgen. Sinds 1999
plaatste ProRail vanuit het Programma Ruimte voor de Fiets ruim 250.000
nieuwe en gemoderniseerde fietsplaatsen op bijna 400 stations. Omdat de
vraag naar fietsplaatsen bij stations blijft stijgen, pleit ProRail
voor het aanhouden van een bouwtempo na 2012 van 25.000 nieuwe
stallingsplekken per jaar tot 2020 om de tekorten in te lopen. Maar
alleen bijbouwen is niet genoeg. Samen met gemeenten heeft ProRail ook
een aanvalsplan tegen de weesfietsen om de bestaande capaciteit beter
te benutten.