Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)

Nieuwe promotiecampagne ambachtelijke brood- en banketbakkers

25/03/2011

In de afgelopen jaren hebben het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) en het Hoofdbedrijfschap Ambachten (HBA) de warme bakker en de banketbakker met de promotiecampagne `Met zorg gemaakt, met smaak gegeten' duidelijk geprofileerd als dé ambachtelijke en authentieke bakker. De campagne werd zowel door vakgenoten als de consument (zeer) positief beoordeeld. Begin april start de Commissie Detailhandel Brood en Banket van het HBD en HBA met een nieuwe promotiecampagne, die weer een stap verder gaat dan de vorige campagne. De campagne richt zich met name op kwaliteitsbewuste boodschappers van 20 tot 49 jaar.

De meest kenmerkende elementen van de vorige promotiecampagne komen ook in de nieuwe campagne terug: de warme authentieke sfeer, de muziek en de zang. En de slogan blijft `Met zorg gemaakt, met smaak gegeten'. Maar de invalshoek is anders. In de vernieuwde campagne draait het om dat wat de warme bakker en banketbakker echt bijzonder maakt, namelijk hun toewijding, passie en liefde voor het vak.

Nieuwe tv-spot en nieuw bakkerslied
Die liefde voor het vak wordt vaak van generatie op generatie doorgegeven. Dat komt terug in de nieuwe tv-spot en het nieuwe bakkerslied. De tv-spot vertelt het verhaal van een oudere en een jongere bakker, vader en zoon. Hun relatie staat symbool voor de liefde die de warme bakker heeft voor zijn vak. En dat vertaalt zich weer naar ovenverse en overheerlijke producten.

Vernieuwde website
Ook de website www.warmebakker.nl is geheel vernieuwd. Op de site zijn verschillende filmpjes te zien die ingaan op `het geheim' van de warme bakker en de banketbakker. Wat is bijvoorbeeld het geheim van een goede taart? Of van lekker vers? De filmpjes laten zien dat het geheim vooral schuilt in de toewijding, passie en liefde voor het vak. Om de site te promoten is een korte extra tv-spot (een `tag-on') gemaakt, die na de hoofdspot in hetzelfde reclameblok wordt uitgezonden en die consumenten oproept naar www.warmebakker.nl te gaan om het geheim van de warme bakker te ontdekken.

Vaak op de buis
De nieuwe tv-spots worden van 4 tot en met 16 april uitgezonden via Nederland 1, 2 en 3, de RTL-zenders en de regionale zenders die samenwerken in ORN. In juni en september volgen een tweede en een derde uitzendperiode. In totaal worden met de tv-spots dit jaar ruim 8 miljoen consumenten bereikt. De hoofdspot is te bekijken via www.warmebakker.nl.

Gratis raamstickers
Eind maart ontvangen alle ambachtelijke brood- en banketbakkers een mailing met informatie over de vernieuwde campagne. Om maximaal te profiteren van de campagne ontvangen ze bij de mailing tevens twee gratis raamstickers met het vernieuwde `Met zorg gemaakt, met smaak gegeten'-logo. De raamstickers zijn er in twee versies: voor de warme bakker en voor de banketbakker.

Samenwerking
De campagne `Met zorg gemaakt, met smaak gegeten' is een initiatief van de Commissie Detailhandel Brood en Banket van het HBD en HBA, waarin de Nederlandse Brood- en banketbakkers Ondernemers Vereniging (NBOV), FNV Bondgenoten en CNV Vakmensen samenwerken.