Gemeente Best

Lichte stijging beoordeling gemeente Best

25-03-2011

Elke twee jaar doet de gemeente Best mee aan het onderzoek `Waar staat je gemeente'. Deze week zijn de resultaten van dit onderzoek bekend geworden. De score van Best laat op alle burgerrollen een lichte stijging zien ten opzichte van twee jaar geleden.

In het najaar van 2010 konden inwoners van Best aangeven hoe tevreden zij zijn als burger van Best. Vanaf deze week zijn de resultaten van alle gemeenten voor iedereen beschikbaar via de website: Waarstaatjegemeente.nl.

Burgerrollen
In het burgeronderzoek beoordeelde de inwoner de gemeente vanuit verschillende burgerrollen. De resultaten van dit jaar, afgezet tegen die van 2008 zijn als volgt.

Burgerrollen 2008 2010 kiezer (kwaliteit van bestuur) 5.3 5.7 klant (kwaliteit dienstverlening) 7.6 7.8 onderdaan (kwaliteit van orde en gezag) 6.2 6.4 partner (kwaliteit van beleid) 5.5 5.8 wijkbewoner (kwaliteit van leefomgeving) 7.1 7.1

Score 6 = niet goed, niet slecht

Hieronder kunt u het Rapport voor alle 33 deelnemende gemeenten en een overzicht van de rapportcijfers van de gemeente Best downloaden:
* Rapport Waarstaatjegemeente.nl (pdf)

* Rapportcijfers gemeente Best (pdf)

Burger als kiezer, klant en wijkbewoner
Het college van Burgemeester en wethouders van Best is blij met de lichte stijging van de cijfers ten opzichte van twee jaar geleden: dat wil zeggen dat de inwoners over het algemeen iets meer tevreden zijn over de dienstverlening van de gemeente, het voorzieningenniveau en leefklimaat in Best, maar ook over de bestuurders.

In de rol als kiezer krijgt het bestuur een 5,7. Dat is nog niet voldoende en als nieuw bestuur wil het college ook graag dat dit cijfer hoger wordt, maar er zit wel een stijging in ten opzichte van 2008, toen de inwoner de kwaliteit van het toenmalige bestuur met een 5,3 beoordeelde. En met die stijging is het college blij.

Tevreden is het college met de beoordeling als klant en als wijkbewoner, met een 7,8 en een 7,1 ruim voldoende. Dat betekent dat de gemeente de inwoners in beginsel correct behandelt aan de gemeentelijke loketten, hen niet te lang laat wachten en dat de inwoners tevreden zijn over de voorzieningen en het onderhoud van hun directe woonomgeving. Voor een gemeente die druk doende is met de herinrichting van de interne organisatie en geconfronteerd wordt met grote bezuinigingsvraagstukken is dat een mooie opsteker.

Burger als belastingbetaler
De inwoners beoordeelden ook hoe de gemeente omgaat met de financiële middelen en waar het belastinggeld deel van uitmaakt. Zij benoemden een top 5 van beleidsvelden waaraan de gemeente naar hun mening prioriteit zouden moeten geven: veiligheid, maatschappelijke zorg, reiniging, openbare ruimte en educatie. Op drie van de vijf beleidsterreinen voldoet Best aan de verwachtingen. Aan educatie en reiniging mag de gemeente van de inwoners meer geld besteden dan zij nu doet. Maar gelukkig blijkt uit de overige cijfers dat men ruim tevreden is over de onderwijsvoorzieningen en zaken als afvalinzameling. Dat betekent dus dat Best, met minder financiële middelen dan inwoners verwachten, toch een voorzieningenniveau levert waar zij tevreden over zijn.

Wat doet de gemeente met de resultaten?
De resultaten betekenen voor het college niet dat de gemeente achterover mag gaan leunen. Het beseft goed dat Best op een aantal gebieden maar net of net niet voldoende (=6) scoort. Ook al is dit in lijn met het landelijk gemiddelde, dat is geen reden om het erbij te laten zitten. De gemeente wil haar inwoners proberen een veiliger gevoel te geven en hen beter te betrekken bij het gemeentelijk beleid. De bezuinigingstaakstelling die de gemeente heeft maakt het zeker niet gemakkelijker de huidige beoordeling te handhaven, laat staan te verbeteren. Het college speelt de resultaten van dit onderzoek door naar de gemeenteraad. Zij kunnen een rol spelen bij de te maken keuzes in de kerntakendiscussie die de gemeenteraad momenteel voert.

Daarnaast blijft de gemeente goed en wil zij nog beter naar haar inwoners luisteren door hen te betrekken bij het maken van beleid en keuzes, zoals nu bij de kerntakendiscussie en de plannen voor het nieuwe centrum plaatsvindt. Ook werkt de gemeente aan een prettiger woonklimaat in Best. Best is een dorp van formaat, dat bouwt aan de toekomst. Samen met haar inwoners gaat de gemeente hier in 2011 weer mee aan de slag.

---