Gemeente Almere

Tentoonstelling Almere bereikbaar geopend

25-03-2011

jpg Met het aansnijden van de taart opende wethouder Adri Duivesteijn op donderdag 24 jaar de tentoonstelling over het Tracébesluit 'Eindelijk .... Almere bereikbaar -A6'. Op maandag 14 maart ondertekende minister van Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz van Haegen het Tracébesluit. Zij maakte daarmee de weg vrij voor een structurele oplossing voor een van de grootste problemen van Almere: de bereikbaarheid over de weg.

Het Tracébesluit betreft de uitbreiding van de A6/A1/A9/A10 - een traject dat loopt van Schiphol tot en met Almere-Buiten-Oost. De tentoonstelling laat zien wat de omvangrijke uitbreiding van de wegen en de bouw van nieuwe bruggen, tunnels en viaducten betekenen voor de bereikbaarheid van Almere. De tentoonstelling is de komende weken te zien in de centrale hal van het Stadhuis van Almere.

Wethouder Adri Duivesteijn: "Het is onomkeerbaar; de schop gaat de grond in. Voor Almere is dit een historisch moment. Met het Tracébesluit komt een einde aan al het fileleed, en wordt Almere beter verankerd in de Metropoolregio Amsterdam. Voor iedereen die dagelijks van en naar Almere reist, betekent de verdubbeling een grote reistijdwinst en, zeker niet onbelangrijk, aanzienlijk minder irritaties. Het betekent ook dat Almere een aantrekkelijk vestiging- en investeringsgebied wordt voor klein- en grootschalige bedrijvigheid. Sterker: met de vele ruimte en de overdaad aan groen, wordt Almere een toplocatie!"

Verdubbeling

De gemeente Almere pleit al jaren voor een verbetering van de bereikbaarheid per weg. Het gaat dan niet alleen om de verdubbeling van de A6, maar voornamelijk om de uitbreiding van de A1, de A9 en de A10, de grootste bottlenecks, als het gaat om de - slechte - bereikbaarheid van Almere. De A6 zelf wordt letterlijk verdubbeld: van 2x2 rijstroken nu, tot 4x2 rijstroken in de toekomst. De verdubbeling start bij knooppunt Muiderberg en eindigt bij Almere-Buiten-Oost.

De verdubbeling van de A6 betekent dat de doorstroming in de stad aanzienlijk wordt verbeterd. Veel van de files op de A6 ontstaan doordat zowel het doorgaand als het `stadsverkeer' gebruik maakt van de A6. Met het Tracébesluit komt daar verandering in. Er is expliciet gekozen voor een parallelstructuur. Dit betekent dat automobilisten richting Lelystad over de snelweg rijden, en mensen die in Almere zelf moeten zijn gebruik kunnen maken voor de parallelbanen. De verkeerscirculatie in Almere zal daarmee sterk worden verbeterd. Ook ontstaat er de mogelijkheid om van Almere tot Schiphol geheel via een wisselstrook te rijden.

Weerwaterzone

Eén van de belangrijkste onderdelen van het Tracébesluit is de A6 rond het Weerwater zó aan te leggen, dat de weg in de toekomst overkluisd kan worden. Dit betekent dat, wanneer de A6 wordt verdubbeld, de weg ook naar beneden - naar maaiveld - wordt gebracht. Zo wordt vervelende geluidshinder voor de omgeving voorkomen, en kan de `holle dijk' op termijn gedeeltelijk of geheel worden overkluisd. Er kan een groot groengebied ontstaan, met volop ruimte voor recreatie. Het nieuwe gebied kan ook ruimte bieden voor stedelijkheid, of voor innovatieve concepten. Het is een duurzame oplossing, waarmee het gebied naast het Weerwater een onderdeel van het centrum wordt. Ook worden de stadsdelen Almere Stad en Almere Haven met elkaar verbonden. Het Weerwater wordt - zoals ook in de Structuurvisie Almere 2.0 staat verwoord - het fysieke en mentale hart van de stad.