Kabinetsbesluit WGA gemiste kans
Persbericht van Verbond Van Verzekeraars
Het besluit van het kabinet om voorlopig vast te houden aan een hybride
uitvoering van de regeling Werkhervatting Gedeeltelijk
Arbeidsgeschikten (WGA) is een gemiste kans. Met de aanpassingen die
het kabinet voorstelt, worden de nadelen en tekortkomingen van de
huidige werkwijze niet weggenomen. Het is eerder een noodverband voor
een kreupel stelsel. Op termijn zal blijken dat met een volledig
private uitvoering betere resultaten worden bereikt voor werkgevers én
werknemers tegen lagere uitvoeringskosten.
Dat stelt het Verbond van Verzekeraars in een reactie op het vandaag
aan de Tweede Kamer gestuurde kabinetsstandpunt naar aanleiding van een
evaluatie van de in 2005 ingevoerde Wet werk en inkomen naar
arbeidsvermogen (WIA). Op basis van de evaluatie stelt het kabinet vast
dat in het verleden doorgevoerde wetswijzigingen met betrekking tot
arbeidsongeschiktheid vrucht hebben afgeworpen. Zo daalde de instroom
in de WAO/WIA tussen 1999 en 2009 met 71 procent. Het langdurig
ziekteverzuim, dat in de eerste twee jaar reeds onder private
verantwoordelijkheid valt, daalde dankzij de re-integratie-inspanningen
van werkgevers en verzekeraars spectaculair.
Het Verbond betreurt het dat het kabinet niet doorpakt bij deze
operatie: het privatiseren van de uitvoering van de WGA, zoals reeds in
2007 in het toenmalige regeerakkoord werd aangekondigd. Het Verbond is
ervan overtuigd dat de WGA het best in één integrale keten kan worden
uitgevoerd. Alleen zo worden verantwoordelijkheden neergelegd bij de
partijen die er direct belang bij hebben dat werknemers zoveel mogelijk
duurzaam aan de slag blijven: werkgevers, werknemers zelf, verzekeraars
en dienstverleners op het gebied van werk, loopbaan en vitaliteit.
Binnen het huidige stelsel kunnen verzekeraas hun klanten niet optimaal
helpen bij het voorkomen en beperken van arbeidsongeschiktheid en het
inzetbaar houden van personeel, onder meer omdat dossiers na twee jaar
ziekte in veel gevallen aan de publieke sector moeten worden
overgedragen. Dat veroorzaakt hoge uitvoeringskosten en verlies aan
expertise. Bij de uitvoering van de ziektewet (en Wet Pemba) is al
gebleken dat verzekeraars goede resultaten boeken. Met betrekking tot
de WIA stelt het kabinet dat meer tijd nodig is om een ''stabiel en
duidelijk'' beeld te krijgen van de prestaties van verzekeraars in
relatie tot de publieke uitvoering (UWV).
Intussen loopt het stelsel volgens het Verbond meer en meer vast. Het
kabinet erkent eveneens dat het hybride stelsel tekortkomingen heeft.
Zo zitten kleine en middelgrote ondernemers al gevangen in de publieke
verzekering als ze één zieke of arbeidsongeschikte werknemer hebben,
omdat de publieke verzekering geen uitloopdekking heeft. Naarmate meer
werkgevers met een gezonde populatie overstappen naar verzekeraars,
dreigen de kosten voor deze groep werkgevers steeds verder uit de hand
te lopen. Het aandeel privaat verzekerde werkgevers steeg de afgelopen
jaren al van 20 tot bijna 30 procent, wat al bijdroeg aan forse
tariefsverhogingen bij de publieke verzekering voor kleine en
middelgrote werkgevers.
De reparatiemaatregelen die het kabinet nu voorstelt, bieden volgens
het Verbond onvoldoende soelaas. Het plan om voor grotere werkgevers
die publiek verzekerd zijn, een meer kostendekkende minimumpremie in te
voeren, de overstaptermijnen te verruimen en de transparantie te
verbeteren, vormen samen een noodverband voor een kreupel stelsel.
Razende Robot Reporter