Rode Kruis Vlaanderen

DSI-Congres van Rode Kruis-Vlaanderen - werken aan meer zelfredzaamheid en betrokkenheid van slachtoffers bij rampen

Rode Kruis-Vlaanderen hield vandaag een congres omtrent psychosociale zelfredzaamheid van slachtoffers bij rampen, met als titel âKlaar voor de ramp van morgen?â. Het initiatief ging uit van de discipline Dringende Sociale Interventie (DSI) en richtte zich naar alle hulpverleners die te maken krijgen met opvang en begeleiding van betrokkenen na rampen. Naast een oproep tot meer zelfredzaamheid van burgers, streeft het Rode Kruis ook naar een grotere betrokkenheid bij de hulpverlening tijdens rampen.

Actieve participatie bij rampen
âDe rode draad op dit congres is het verhogen van de zelfredzaamheid van de burger en dit zowel voor, tijdens als na een ramp,â zegt Katja Verhelst, Directeur Humanitaire Diensten-Vlaanderen van Rode Kruis-Vlaanderen. âVandaag ging het niet over de klassieke zelfhulptips als EHBO, of âhoe doof ik een vuur?â. Ook al zijn deze tips uiterst belangrijk, vandaag concentreerden we ons op de psychosociale zelfredzaamheid van slachtoffers, of beter, over de psyschosociale zelfredzaamheid van alle âbetrokkenenâ.â

Van âweerloos slachtofferâ naar âzelfredzame betrokkeneâ Het woord slachtoffer verwijst naar een passief, weerloos en zwak wezen. Daar tegenover staat de hulpverlening, als de redders en de beschermers van deze zwakken. In de Angelsaksische wereld praat men al langer over âsurvivorsâ; âde overlevendenâ van een schokkende gebeurtenissen of een ramp. âAls we de zelfredzaamheid van burgers willen ernstig nemen, moeten we hen op zijn minst zien als overlevenden of betrokkenen in plaats van slachtoffers. Zij zijn individuen met mogelijkheden,â legt Katja Verhelst uit.

Krachtig in groep
De sprekers tijdens het congres getuigden over het grote potentieel en kracht die in een individu en (potentieel ook in een gemeenschap) aanwezig is, ook bij diegenen die betrokken waren bij een ramp. Een burger die deel uitmaakt van zijn of haar gemeenschap staat sterker. Internationale noodsituaties tonen aan dat betrokkenen bij rampen elkaar snel en efficiënt kunnen helpen. De solidariteit die ontstond tijdens de overstromingen vorig jaar ligt nog in vers in het geheugen.

Informatiestroom
Tijdens rampen zullen ook de nieuwe communicatiemiddelen een rol spelen. Maar hier ontstaan ook een mogelijk gevaar: is de informatie die wordt verspreidt over de ramp wel volledig of correct? Wordt opgeroepen tot het juiste of betere handelen? Wordt niet aangezet tot paniekreacties? Dus dienen we ons de vraag te stellen: hoe kunnen wij als verantwoordelijken binnen de rampenhulpverlening bijdragen aan de zelfredzaamheid van deze gemeenschappen? âEen deel van het antwoord is te vinden in de manier waarop we met informatie omgaan,â verklaart Katja Verhelst. âWe moeten meer, correcte en volledige informatie aanbieden. We moeten proactiever zijn. De informatie moet eenvoudig, bruikbaar en constant beschikbaar zijn.â

Dreiging voor de hulpverleners?
Een andere vraag die zich opdringt is: dreigt een slachtoffer die betrokkene wordt niet de ramphulpverlening te verstoren en moeten hulpverleners zich bedreigd voelen? Het antwoord dat Katja Verhelst hierop geeft is: neen. âDe zelfredzaamheid van de burger en van een gemeenschap bij rampen wordt pas mogelijk indien de andere actoren op het rampterrein hiervoor voldoende openheid en omkadering aanbieden,â verklaart Katja Verhelst.

âWij als hulpverleners en beleidsmakers kunnen voor de juiste informatie, preventieve boodschappen, opleidingen en die nodige sturing bij rampen zorgen. De psychosociale zelfredzaamheid en de veerkracht van een gemeenschap verhogen ook omdat individuen en groepen zich organiseren en engageren om op te treden bij rampen: als vrijwilliger, bij de brandweer, bij het Rode Kruis,⦠of via de beroepskeuze als brandweerman, als politieman of -vrouw, arts of verpleegkundige, als ambtenaar noodplanning, als OCMW-medewerker of via een politiek mandaat, zoals een burgemeester. Op deze manier maken we niet alleen deel uit van een meer zelfredzame maatschappij, als hulpverleners en beleidsmakers hebben we de belangrijke opdracht om onze maatschappij op zich weerbaarder en zelfredzamer te maken.â

Meer zelfredzame samenleving
âWanneer we de emancipatie van de burger, als slachtoffer of betrokkene erkennen, als we zelfredzaamheid willen stimuleren, dan moeten we de hulpverlening niet boven het slachtoffer organiseren, maar samen met de betrokkenen opzetten,â concludeert Katja Verhelst. âWe moeten niet elke burger omvormen tot brandweerman of spoedarts. Maar iedere burger die heeft nagedacht over zijn of haar functioneren bij kleine en korte noodsituaties is er één de zich bij een ramp kan manifesteren als actieve betrokkene, en niet als passief slachtoffer. Op die manier komen we steeds dichter bij een zelfredzame samenleving.â

Mechelen, 25 maart 2011

Rode Kruis-Vlaanderen

Motstraat 40
2800 Mechelen

Tel: 015 44 33 22
Fax: 015 44 33 11
E-mail: info@rodekruis.be

IBAN: BE28 0960 0000 9620
BIC: GKCCBEBB

© 2011 Rode Kruis-Vlaanderen | disclaimer -

Partner: