Consumentenbond
Tevreden met digitale tv ondanks storingen
* 25 maart 2011 01:00
Wegvallend, blokkerig beeld of kleurproblemen: ondanks dat digitale
televisie niet storingsvrij is, zijn klanten over het algemeen wel
tevreden. Dat blijkt uit een enquête van de Consumentenbond onder 4300
digitale televisiekijkers. Klanten oordeelden over storingen,
gebruiksgemak en sterke en zwakke punten van hun aanbieders. Ziggo komt
gemiddeld het beste uit de bus, Digitenne staat onderaan.
De tv-kijkers waarderen de beeldkwaliteit van digitale televisie het
meest, met een gemiddeld cijfer van 7,6. Digitenne scoort het laagst in
de beeldkwaliteit: 6,9. Kritiek is er ook: Ziggo-abonnees geven
bovengemiddeld vaak aan dat ze zenders in het basispakket missen.
Klanten van Digitenne missen de mogelijkheid om het basispakket uit te
breiden, 81% wil extra zenders. Bij UPC neemt 65 procent van de klanten
een uitbreiding van dit basispakket. Bij Caiway breidt slechts 36
procent uit. De klanten van Digitenne zijn het meest tevreden over de
prijs-kwaliteitverhouding.
Overzicht
Het gebruiksgemak is beoordeeld aan de hand van de zapsnelheid en de
elektronische gids. De meeste klachten komen van KPN klanten. 60
procent van de Tele2 klanten vindt de snelheid juist (zeer) goed. Het
volledige artikel met de onderzoeksresultaten staat in de
Consumentengids van april en op onze internetsite bij het dossier
digitale televisie providers