Nieuws
24 maart 2011
Legitimatieplicht bij kopen van alcohol moet bij klant liggen
Uit een vandaag gepresenteerd onderzoek van de Universiteit Twente
blijkt dat de verkoop van alcohol aan jongeren onder de 16 jaar nog
steeds veel te gemakkelijk gebeurt. In totaal werden 236 winkels
bezocht door jonge mensen onder de zestien. In maar weinig gevallen
werd om een identiteitsbewijs gevraagd en kom men gemakkelijk met de
alcoholische drank de kassa passeren.
CNV Dienstenbond is daarover geenszins verbaasd. Fedde Monsma,
bestuurder CNV Dienstenbond: "Het is ons bekend dat de vaak jonge
caissières het moeilijk vinden om om het identiteitsbewijs te vragen.
In veel gevallen leidt dat namelijk tot discussies met leeftijdgenoten
en niet weinig tot intimidatie of agressie. Bedenk ook dat de
werknemers diezelfde jongens en meisjes weer op andere momenten buiten
het werk tegenkomen. Er ontstaat een gevoel van onveiligheid, waardoor
de controle er bij inschiet." Daarom pleit CNV Dienstenbond voor een
andere werkwijze. Monsma: "Het moet worden omgedraaid. Jongeren moeten
verplicht worden hun identiteitsbewijs te laten zien bij de verkoop van
alcohol en tabak. Dit systeem geldt in de Verenigde Staten en werkt
daar prima." CNV Dienstenbond pleit op dit punt voor een aanpassing van
de wet.
Klachten
CNV Dienstenbond krijgt steeds meer klachten binnen vanuit de
supermarkten, waar caissières steeds meer intimiderende en soms
gewelddadige situaties meemaken bij de controle op de verkoop van
alcoholische dranken. Monsma: "Leg de verantwoordelijkheid voor
legitimatie niet meer neer bij de winkelier en de medewerkers, maar bij
de klant. Ik vraag de winkeliers gezamenlijk in actie te komen voor hun
medewerkers en zich bij ons aan te sluiten in het pleidooi de wet te
wijzigen. Daar dragen de winkeliers wel een verantwoordelijkheid."
Dienstenbond CNV