Dienstenbond CNV

Nieuws

24 maart 2011

Legitimatieplicht bij kopen van alcohol moet bij klant liggen

Uit een vandaag gepresenteerd onderzoek van de Universiteit Twente blijkt dat de verkoop van alcohol aan jongeren onder de 16 jaar nog steeds veel te gemakkelijk gebeurt. In totaal werden 236 winkels bezocht door jonge mensen onder de zestien. In maar weinig gevallen werd om een identiteitsbewijs gevraagd en kom men gemakkelijk met de alcoholische drank de kassa passeren.

CNV Dienstenbond is daarover geenszins verbaasd. Fedde Monsma, bestuurder CNV Dienstenbond: "Het is ons bekend dat de vaak jonge caissières het moeilijk vinden om om het identiteitsbewijs te vragen. In veel gevallen leidt dat namelijk tot discussies met leeftijdgenoten en niet weinig tot intimidatie of agressie. Bedenk ook dat de werknemers diezelfde jongens en meisjes weer op andere momenten buiten het werk tegenkomen. Er ontstaat een gevoel van onveiligheid, waardoor de controle er bij inschiet." Daarom pleit CNV Dienstenbond voor een andere werkwijze. Monsma: "Het moet worden omgedraaid. Jongeren moeten verplicht worden hun identiteitsbewijs te laten zien bij de verkoop van alcohol en tabak. Dit systeem geldt in de Verenigde Staten en werkt daar prima." CNV Dienstenbond pleit op dit punt voor een aanpassing van de wet.

Klachten
CNV Dienstenbond krijgt steeds meer klachten binnen vanuit de supermarkten, waar caissières steeds meer intimiderende en soms gewelddadige situaties meemaken bij de controle op de verkoop van alcoholische dranken. Monsma: "Leg de verantwoordelijkheid voor legitimatie niet meer neer bij de winkelier en de medewerkers, maar bij de klant. Ik vraag de winkeliers gezamenlijk in actie te komen voor hun medewerkers en zich bij ons aan te sluiten in het pleidooi de wet te wijzigen. Daar dragen de winkeliers wel een verantwoordelijkheid."