Ingezonden persbericht


Respondent op online autojacht kiest voor Volkswagen

Rest van voorkeur sterk verdeeld in online onderzoek van WUA!

Respondenten die zich online oriënteren op een nieuwe auto, wijzen Volkswagen aan als favoriete aanbieder. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in maart uitvoerde. De winnaar eindigt ruim boven Peugeot en Alfa Romeo in de ranglijst. Op Volkswagen na blijkt de voorkeur van de respondenten sterk verdeeld over de markt. De respondenten gaven in totaal 201 individuele beoordelingen over 53 verschillende websites.

De onderzoeksresultaten
Volkswagen.nl is de best bezochte website van de branche. 45% van de respondenten komt erop terecht. De website scoort vervolgens eerste plaatsen op de thema's Web Imago, Kwaliteit en Gebruiksvriendelijkheid. Uiteindelijk wijst 17,5% van de respondenten Volkswagen aan als favoriet.

Peugeot staat zowel qua vindbaarheid als eindscore op de tweede plaats. 32,5% van de respondenten bezoekt Peugeot.nl tijdens de vrije oriëntatie. De respondenten geven vooral goede waarderingen voor Informatiewaarde en Vertrouwen. 7,5% kiest voor een auto van Peugeot.

Alfa Romeo eindigt als derde, ondanks een matige online vindbaarheid. Slechts 12,5% van de respondenten weet de website te vinden. AlfaRomeo.nl scoort een eerste plaats op Vormgeving en een tweede plaats op Eerste Indruk. Alfa Romeo weet uiteindelijk toch 5% van de respondenten te overtuigen.

Web Performance Scan
WUA! nodigde veertig respondenten uit, tussen de 27 en 61 jaar oud en in bezit van een privé auto. Alle respondenten zijn ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten. WUA! gaf ze de opdracht op zoek te gaan naar een nieuwe auto van maximaal E30.000. Verder waren ze vrij om persoonlijke criteria vast te stellen. Over de gevonden websites vulden ze uitgebreide vragenlijsten in. De respondenten kozen aan het eind van de twee uur durende oriëntatie een favoriete aanbieder. Daarna voerde een deel van de respondenten een groepsdiscussie voor aanvullend kwalitatief inzicht.

Over WUA!
WUA! is marktleider in Nederland op het gebied van online concurrentieanalyse en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. Met de Web Performance Scan heeft WUA! een uniek product op de markt gezet, dat regulier usability onderzoek overstijgt. De combinatie van kwalitatief en kwantitatief online onderzoek helpt organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Met de resultaten kunnen deze organisaties hun website optimaliseren en de conversie verhogen. Door het gebruikersonderzoek periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane investeringen in de online strategie effect hebben op de prestaties van websites.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: maart 2011
Case: 'U wilt een nieuwe auto kopen met een maximum prijs van E30.000. Ga u op het internet oriënteren op een nieuwe auto.' Aantal respondenten: 40
Selectiecriteria: - Nederlands algemeen publiek
- Inkomen minimaal 1x modaal
- In bezit van privé auto, respondenten verdeeld conform marktaandeel Nederland Leeftijd: tussen de 27 en 61 jaar oud Verdeling geslacht: 60% vrouw, 40% man

Plaats onderzoek: Amsterdam Herkomst respondenten: Amsterdam en omstreken
Opleiding: MBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet Duur DVD panel discussie: 2 keer 1 uur
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!
Pagina's rapportage: 250+
Volgende meting: september 2011

Noot voor de redactie (