Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

National Geographic, editie april 2011

Kleine middenstand verder onder druk

Islamitische buurtwinkels maken juist groei door

Diemen, 25 maart 2011 - Het aantal buurtwinkels in Amsterdam is verder gedaald. Waren het er tien jaar geleden nog 1406, nu zijn dat er nog maar 1204. Ter vergelijking: in 1980 was dat aantal nog bijna driemaal zo hoog (3327). Dit meldt National Geographic Magazine in zijn aprilnummer.

Het aantal islamitische levensmiddelenzaken groeide daarentegen tussen 1975 en 2010 van vier naar 228. "Allochtonen nemen de traditionele buurtwinkels over," zegt Peter van Hinte van de Dienst Onderzoek en Statistiek van de gemeente Amsterdam.

Anno 2011 doet nog slechts 3 procent van de Nederlanders al zijn inkopen bij buurtwinkels, kleine zelfstandige zaken met hooguit vijf werknemers met klanten die voor het merendeel in de buurt wonen. Bakkers en bloemisten blijven het goed doen, maar voor dagelijkse levensmiddelen gaat de Nederlander verreweg het vaakst naar de supermarkt.

De huidige buurtwinkel trekt een specifieker publiek dan 35 jaar geleden. Zo floreren biologische winkels, traiteurs en delicatessenzaken - die over het algemeen hogelijk gewaardeerd worden.

De reportage van redacteur Pancras Dijk is van treffend beeld voorzien door fotograaf Jurjen Drenth. Lees alles over de Amsterdamse buurtwinkel in het aprilnummer van National Geographic, dat vanaf vandaag in de winkel ligt.

In het Amsterdam Museum is bovendien vanaf 25 april de grote tentoonstelling Buurtwinkels te zien, gewijd aan verleden, heden en toekomst van de kleine middenstanders.


---




Ingezonden persbericht