Vrije Universiteit Amsterdam

Onderwijs in patiëntenveiligheid


* Startdatum: 18-04-2011


* Tijd: 13.45


* Locatie: Aula


* Titel: Patient safety education for medical residents


* Spreker: J.D. Jansma


* Promotor: prof.dr. A.B. Bijnen prof.dr. C. Wagner


* Onderdeel: VU medisch centrum


* Wetenschapsgebied: Medisch


* Evenementtype: Promotie

Bij medische fouten speelt de menselijke factor een belangrijke rol. Vreemd genoeg was er tot voor kort nauwelijks aandacht voor één van de belangrijkste middelen om die menselijke factor te beïnvloeden, namelijk specifiek op veiligheid gericht onderwijs. Het proefschrift van José Jansma is waarschijnlijk het eerste, in ieder geval in Nederland, waarin dit onderwerp centraal staat. Zij onderzocht veiligheidsonderwijs aan in een ziekenhuis werkzame arts-assistenten - junior dokters al of niet in opleiding tot medisch specialist, die de studie geneeskunde hebben voltooid. Zij zijn sleutelfiguren in de klinische zorg en daarom een belangrijke doelgroep voor dit onderwijs. Bovendien zijn zij de specialisten van de nabije toekomst.

Belangrijke aandachtsgebieden voor patiëntveiligheidsonderwijs zijn bijvoorbeeld het leren van fouten door melden en analyseren van incidenten, menselijke factoren die daar een rol bij spelen en informatieoverdracht tussen zorgverleners onderling en richting patiënten. De onderzoeksmethoden die Jansma gebruikte omvatten onder meer een systematische review van de literatuur, vragenlijsten, interviews, en focusgroepsdiscussies. Zij zijn primair gericht op de ontwikkeling en de effecten van het onderwijs. Daarnaast verkreeg zij inzicht in factoren die het gedrag van arts-assistenten met betrekking tot het verbeteren van patiëntveiligheid beïnvloeden.

Jansma laat zien dat een patiëntveiligheidscursus voor arts-assistenten kan bijdragen aan een vergroot patiëntveiligheidsbewustzijn in deze groep, dat dit een positieve invloed kan hebben op attitudes en intenties van arts-assistenten en dat het de ontwikkeling van specifieke patiëntveiligheidsvaardigheden kan stimuleren, zoals het waarnemen en analyseren van incidenten. Hoe dit kan worden omgezet in een blijvende gedragsverandering is een belangrijk onderwerp voor toekomstig onderzoek, maar Jansma verwacht dat dit uitsluitend kan worden bereikt wanneer patiëntveiligheid een vast onderdeel vormt en geïntegreerd is in het formele en informele leren van arts-assistenten.

Het proefschrift is te dowloaden via VU-dare
Zie het origineel

© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam