Philips


Philips en TPV vormen sterk internationaal televisiebedrijf

18 april, 2011

Amsterdam - Koninklijke Philips Electronics (NYSE:PHG, AEX:PHI) heeft vandaag bekendgemaakt dat het een term sheet is overeengekomen voor de overdracht van haar onderdeel Television in een joint venture met TPV Technology (0903.HK). De transactie is onderdeel van een langdurig strategisch samenwerkingsverband. De nieuwe onderneming wordt voor 70% eigendom van TPV en voor 30% van Philips.

"Deze samenwerking draagt bij aan de schaalgrootte en focus die nodig zijn om onze televisieactiviteiten weer winstgevend te maken en om succesvol te opereren op de dynamische tv-markt", aldus Philips-CEO Frans van Houten. "Door middel van de joint venture willen we de continuïteit van Philips Television waarborgen. Met de extra schaalgrootte en productiemogelijkheden van TPV zal de samenwerking zorgen voor een versterking van het merk, het innovatievermogen en de wereldwijde handelsrelaties van Philips. Deze belangrijke stap is goed voor Television, voor Consumer Lifestyle en voor Philips als geheel."

"We zijn erg enthousiast over deze samenwerking met Philips", stelt Jason Hsuan, bestuursvoorzitter en CEO van TPV. "We werken al jaren goed samen met Philips en zijn ervan overtuigd gezamenlijk wereldwijd een toonaangevende speler te kunnen worden op televisiegebied. De bekendmaking van vandaag vormt een mijlpaal bij het realiseren van onze groeiambities op de tv-markt en ik ben blij dat we hierbij kunnen samenwerken met Philips."

De joint venture wordt wereldwijd, met uitzondering van de Volksrepubliek China, India, Verenigde Staten, Canada, Mexico en bepaalde Zuid-Amerikaanse landen, verantwoordelijk voor het ontwerp, de productie, distributie, marketing en verkoop van Philips Television. Onderdeel van de transactie is dat Philips de joint venture het recht geeft om het Philips-merk te gebruiken, onder een aantal strikte criteria betreffende kwaliteit en klantenservice, voor de wereldwijde Television-activiteiten (met uitzondering van de bovenstaande regio's). In ruil daarvoor ontvangt Philips op inkomsten gebaseerde royalty-afdrachten. De bestaande merklicentieovereenkomsten in China, India en Noord-Amerika worden geen onderdeel van de joint venture.

"Deze nieuwe joint venture waarborgt een sterkere, op groei gerichte toekomst voor Philips Television", aldus Pieter Nota, CEO van Philips Consumer Lifestyle. "Deze samenwerking stelt het geherstructureerde Consumer Lifestyle namelijk in staat zich te richten op haar ambitie een toonaangevende aanbieder te worden op het gebied van gezondheid en welzijn in het merendeel van de door ons geselecteerde markten."

Belangrijkste voorwaarden van de transactie
* Philips geeft de joint venture het recht om het Philips-merk te gebruiken voor in eerste instantie vijf jaar. Deze periode wordt automatisch met vijf jaar verlengd, mits de joint venture aan bepaalde KPI's voldoet.
* De joint venture betaalt in 2012 geen royalty en zal vanaf 2013 elk jaar een royalty van ten minste EUR 50 miljoen afdragen. Voor het boekjaar 2013 is de jaarlijkse royalty vastgesteld op 2,2% van de omzet. Met ingang van het boekjaar 2014 bedraagt de jaarlijks af te dragen royalty 2,2% van de omzet; deze kan met een variabele component worden verhoogd tot maximaal 3% van de omzet, mits aan bepaalde prestatiecriteria is voldaan.
* Na afronding van de transactie koopt TPV 70% van de aandelen in de joint venture voor een uitgestelde aankoopprijs, die zal worden berekend als een meervoud van vier maal de gemiddelde EBIT van de joint venture in de periode tussen het boekjaar 2012 en het jaar waarin Philips haar recht op verkrijging van de aankoopprijs uitoefent. Philips mag dit recht op ieder moment uitoefenen na drie jaar volgend op de afronding van de transactie. Daarnaast heeft Philips een optie om na de zesde verjaring van de sluitingsdatum van de transactie het resterende 30%-aandeel in de joint venture aan TPV te verkopen voor een op dezelfde formule berustende vergoeding.

De ondertekening van de definitieve overeenkomsten zal naar verwachting in het derde kwartaal volgen; de afronding van de transactie zal waarschijnlijk voor het eind van 2011 plaatsvinden. Tussen de datum van de bekendmaking en de ondertekening van de definitieve overeenkomsten zal Philips de toepasselijke procedures voor raadpleging van de werknemers volgen, terwijl TPV een bevestigend due diligence-onderzoek zal uitvoeren ten aanzien van de Television-activiteiten. De transactie is afhankelijk van de relevante goedkeuringen van aandeelhouders en toezichthoudende instanties.

Philips zal de winst-en-verliesrekening van de televisieactiviteiten opnemen onder beëindigde bedrijfsactiviteiten; het betreffende nettobedrijfskapitaal zal op de balans worden geboekt onder activa aangehouden voor verkoop. De omzet van de televisieactiviteiten van Philips bedroeg in 2010 ruim EUR 3 miljard.


---

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met:

Joost Akkermans Corporate Communications Tel: +31 20 5977 406 E-mail: joost.akkermans@philips.com
---

Over Koninklijke Philips Electronics

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, gericht op het verbeteren van onze levenskwaliteit door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, gebaseerd op een diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van "sense and simplicity". Ons hoofdkantoor is gevestigd in Nederland en wereldwijd werken er ongeveer 117.000 mensen verdeeld over ruim 100 landen bij Philips. Met een omzet van 22.3 miljard euro in 2010 is Philips marktleider op het gebied van cardiologische zorg, spoedeisende zorg en thuisgezondheidszorg, zuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe lichtapplicaties, maar ook lifestyleproducten voor persoonlijk welzijn met sterk leidende posities in Flat TV, scheerapparaten, draagbaar entertainment en mondverzorging. Al het nieuws over Philips vind je op www.philips.com/newscenter.