Rijksoverheid

Afrekenen per seconde blijft mogelijk

Nieuwsbericht | 18-04-2011

Consumenten kunnen bij de grootste mobiele telefoonaanbieders KPN, Vodafone en T-mobile per seconde blijven afrekenen. Dat schrijft minister Verhagen van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) maandag 18 april 2011 in een brief aan de Tweede Kamer.

KPN en Vodafone wilden een overstap maken naar afrekenen per minuut. Veel consumenten rekenen liever af per seconde. Afrekenen per minuut kan voor sommige abonnementen voordeliger zijn, maar de meeste gebruikers zijn juist duurder uit.

Minister Verhagen vroeg de aanbieders consumenten genoeg keuze te laten en om hen beter informeren over de voorwaarden. "Ik ben blij dat de consument per seconde kan blijven afrekenen, en ik zal er scherp op toezien dat dit ook in de toekomst zo blijft."

Mochten de mobiele telefoonaanbieders hun abonnementen toch weer veranderen, kan de minister alsnog ingrijpen. OPTA, de toezichthouder op de telecommarkt, treedt op tegen aanbieders die consumenten niet duidelijk informeren over voorwaarden en tarieven van mobiele abonnementen.

Documenten en publicaties

Afrekenmethode mobiele telefonie

Met deze brief informeert de minister van EL&I de Tweede Kamer over de stand van zaken met betrekking tot de afrekenmethode ...

Kamerstuk | 18-04-2011 | EL&I