Gemeente Eindhoven

Verscherpt sanctiebeleid én vereenvoudigd subsidieproces

Een verscherpt sanctiebeleid én een vereenvoudigd subsidieproces. Dat zijn de twee belangrijkste veranderingen in de nieuwe Algemene Subsidieverordening van de gemeente Eindhoven. De ene wijziging is gericht op een maatregel die de gemeente in de toekomst neemt als salarissen van medewerkers van gesubsidieerde instellingen de zogenaamde WOPT-norm (EUR 188.000 per jaar) overschrijden. De andere op een goede en snelle gemeentelijke dienstverlening, met minder regels en meer service.

In praktijk betekent dit laatste een administratieve lastenverlichting voor vooral de kleinere subsidieaanvragers, zoals vrijwilligersorganisaties. Zo hoeven aanvragers/ontvangers van bedragen tot EUR5000 vanaf 1 januari 2012 bijvoorbeeld niet meer standaard een financiële verantwoording in te leveren. De gemeente kan daar steekproefsgewijs om vragen. De gemeente verleent subsidies zo dus meer op basis van vertrouwen. Voor de vrijwilligersorganisaties betekent het minder boekhouden en meer tijd voor hun vereniging.

Ook voor middelgrote subsidies (EUR5.000 - EUR50.000) gelden andere regels. Uitgangspunt daarvoor is prestatiesubsidiëring: een vast subsidiebedrag voor vooraf overeengekomen activiteiten/prestaties in plaats van subsidiering op basis van werkelijke kosten. Daarmee vervalt ook voor deze aanvragers de gedetailleerde financiële verantwoording. Bij subsidies vanaf EUR50.000 geldt overigens nog steeds de traditionele verantwoording.

Andere wijzigingen

Er zijn nog meer wijzigingen ten opzichte van de oude verordening. Zo kunnen ontvangers van meerdere subsidies vanaf volgend jaar bijvoorbeeld één integrale verantwoording indienen voor alle subsidies samen. Betaalt de gemeente subsidies tot EUR5000 voortaan in één keer uit. Gelden er voor alle subsidies uniforme termijnen voor o.a. het indienen van aanvragen en beslistermijnen. En wordt de beslistermijn verkort van 13 naar 8 weken.

N.B. Subsidieregels die alleen betrekking hebben op speciale beleidsterreinen (b.v. zorg en welzijn, onderwijs en jeugd, cultuur en sport) worden uitgewerkt in deelverordeningen, ook wel `Nadere Regels' genoemd.

Verscherpt sanctiebeleid

Tot nu toe was het subsidie-sanctiebeleid van de gemeente vastgelegd in de zogenaamde Nadere Regels van de subsidieverordening. Hierin was onder meer opgenomen dat niet op tijd ingediende subsidieaanvragen worden gesanctioneerd met een korting op de te verlenen subsidie. Het huidige sanctiebeleid is in de nieuwe Algemene subsidieverordening uitgebreid: instellingen waarvan de salarissen van medewerkers de gestelde norm van EUR188.000 overschrijden, worden met ingang van subsidiejaar 2012 gekort met het bedrag van de overschrijding van deze norm.

Aanleiding

Aanleiding van deze verscherping is een onderzoek dat de gemeente in 2010 verrichtte naar topinkomens binnen gesubsidieerde instellingen in Eindhoven.
In 2006 is de landelijke Wet normering topinkomens uit publieke middelen gefinancierde topinkomens (WOPT) in werking getreden: organisaties en instellingen die uit publieke middelen worden bekostigd, woningcorporaties en bepaalde andere instellingen (b.v. zorginstellingen) zijn sindsdien verplicht in hun jaarrekening belastbare lonen te vermelden als deze de norm van EUR188.000 (gemiddeld belastbaar inkomen van een minister) overschrijden. Op basis van het gemeentelijk onderzoek bleek dat bij een aantal instellingen inderdaad sprake was van een overschrijding. Zowel het college van B&W als de gemeenteraad ervoeren dit als zeer onwenselijk ervaren en besloten de huidige subsidieverordening hierop aan te passen.

Besluitvorming

De nieuwe Algemene subsidieverordening van de gemeente Eindhoven ligt op 31 mei aanstaande ter besluitvorming voor aan de gemeenteraad. Bij een positief besluit, treedt de verordening op 1 januari 2012 in werking.

Onderzoek

Resultaten Enquête

Overzicht verbeterpunten Ronde Tafelgesprekken