Ingezonden persbericht


122 dagen Cultuurzomer Maastricht
Samen méér mensen verleiden voor kunst en cultuur

Een overtuigende presentatie van de culturele evenementen die samen Cultuurzomer

Maastricht vormen; dat is waar KunstActief Maastricht, VVV Maastricht, Via2018 en Gemeente Maastricht zich samen met het culturele veld én ondernemers deze zomer sterk voor maken. Samen méér publiek verleiden een bezoek te brengen aan één van de vele culturele activiteiten in de zomerperiode, die een inspirerend beeld geven van de diversiteit en kwaliteit van het culturele aanbod van Maastricht. Tegelijkertijd is de inzet er op gericht om, met het oog op de kandidatuur van Maastricht Culturele Hoofdstad in 2018 (MCH 2018), het engagement van publiek en amateurkunstenaar goed in kaart te brengen.

Cultuurparticipatie

KunstActief Maastricht heeft in Maastricht de opdracht om de circa 40.000 actieve kunstbeoefenaars te ondersteunen en meer zichtbaar te maken. Zij is daarom de aangewezen instelling om invulling te geven aan de paragraaf over cultuurparticipatie binnen het Bidbook voor MCH2018. Cultuurparticipatie wordt in de kandidaatstelling Maastricht Culturele Hoofdstad 2018 een essentieel onderdeel. Uitgangspunt is het blootleggen van het culturele erfgoed van deze regio en het brede palet aan actieve kunstbeoefening door amateurs. Met de resultaten wordt inhoud gegeven aan nieuwe culturele producties waarin de burger zelf centraal staat en actief participeert. Om hen meer te betrekken en zelf eigenaarschap te geven, worden zij tijdens de Cultuurzomer regelmatig aangesproken met de vraag wat voor hen de betekenis is van kunst en cultuur in hun stad en welke bijdrage zij kunnen leveren aan cultureel Maastricht. Welk engagement verwachten zij van de samenleving? Dit gebeurt met enquêteurs op straat en met een drietal grootse debatten.

Krachtenbundeling op gebied van marketing & communicatie

Met Magisch Maastricht nog vers in het geheugen bereiden diverse partijen in Maastricht zich voor op de zomer van 2011. Er is van alles te beleven in de stad, variërend in grootte, ervaring en reputatie: Theater van het VAT, Kunsttour, Art Live KunstActief, Jeker Jazz, Muze aan de Maas, FASHIONCLASH, COUP Maastricht, Out of Storage-tentoonstelling, de Heiligdomsvaart, Quatorze Juillet, de Vrijthofconcerten van André Rieu, het Vertelfestival, Zorro de Musical, het Preuvenemint, het Parcours, Musica Sacra Maastricht, het Tuna Festival en veel meer. Hier is het reguliere en tentoonstellingsaanbod van musea en erfgoedinstellingen nog niet in meegenomen, evenmin als activiteiten voor de jeugd in Maastricht en omgeving. Mede op verzoek van diverse organisatoren voert VVV Maastricht, in nauw overleg met diverse stakeholders, de regie op de collectieve marketing & communicatie van Cultuurzomer Maastricht in al haar facetten gedurende deze gehele periode, waarbij het accent gelegd wordt op de periode juni t/m september. Deze promotieparaplu biedt toegevoegde waarde; immers de cultuurzomer als geheel is sterker dan de som der delen. Concreet zullen promotionele activiteiten worden opgezet die het culturele aanbod in Maastricht lokaal, regionaal en landelijk zichtbaarder moeten maken. Inmiddels zijn er al diverse partijen aangehaakt bij Cultuurzomer Maastricht en wordt dit initiatief in organisatorische en/of financiële zin ondersteund door Centrummanagement, VOC Maastricht (Vereniging Ondernemers Centrum) en diverse individuele ondernemers, die gebundeld onder de noemer 'Vrienden van Cultuurzomer Maastricht' ook op de website gepresenteerd zullen worden.

Al met al biedt Cultuurzomer Maastricht kansen om het culturele imago van Maastricht te versterken, méér bezoekers voor culturele evenementen te werven, meer bezoekers te laten verblijven in de stad en uitgebreid de aandacht te vestigen op het belang van cultuurparticipatie. Deze combinatie dient tegelijkertijd als voorbereiding voor 2013-2014, het jaar van het jurybezoek voor de kandidatuur van Maastricht Culturele Hoofdstad van Europa 2018 en het moment waarop een breed draagvlak voor de kandidatuur zichtbaar zal zijn.

Noot voor redactie/