International Post Corporation kent kwaliteitscertificaat toe aan TNT
Persbericht van TNT Post
DEN HAAG, 5 MEI 2011 - TNT Post heeft opnieuw het kwaliteitscertificaat
voor het 'excellent managen en verwerken van internationale post'
behaald. Dit certificaat wordt toegekend door de internationale
organisatie International Post Corporation (IPC).
IPC is een overkoepelende organisatie van 25 samenwerkende postdiensten
in West-Europa, Canada, de Verenigde Staten en Australië, die
gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor 80 procent van het
wereldpostvolume. IPC zet zich in voor internationale samenwerking,
onder andere op het gebied van productontwikkeling (track & trace,
retourservices, etc.), verbetering van de internationale kwaliteit en
coördineert internationale afspraken over de verwerking van
poststromen. Elke drie jaar beoordeelt IPC of de aangesloten
postbedrijven voldoen aan de eisen die bij het certificaat horen.
Voor het behalen van het certificaat werd TNT Post op verschillende
punten getoetst, zoals de doorstroomsnelheid van de internationale post
en de manier waarop bedrijfsprocessen zijn ingericht. Zo moet de
overkomstduur kwaliteit ruim boven de eis liggen die de Europese Unie
stelt. Meer dan 85% van de post moet binnen 3 dagen in heel Europa
bezorgd zijn. De score van TNT Post over 2010 voor de exportpost was
94,5 %, met een gemiddelde overkomstduur van 2,1 dag en daarmee dus
zeer ruim boven de norm.
TNT Post was al drie jaar in het bezit van het kwaliteitscertificaat en
dit wordt nu met anderhalf jaar verlengd. Met deze verlenging wordt de
meetlat nog hoger gelegd. Naar mate de geldigheidsduur van het
certificaat wordt verlengd, dienen organisaties aan steeds strengere
kwaliteitseisen te voldoen. Een voorbeeld hiervan is dat de hierboven
genoemde overkomstduur bij verlenging beter moet zijn dan ten tijde van
de vorige certificering.
Over TNT Post
TNT Post verwerkt dagelijks 15 miljoen poststukken (waarvan ruim
400.000 pakketten) met ruim 7,6 miljoen bestemmingen in Nederland. Het
bedrijf distribueert daarnaast post in een aantal Europese landen. Van
groeiend belang zijn diensten die elektronische data omzetten in
fysieke post. TNT Post is in de eerste plaats actief op het gebied van
post: collectie, sortering, transport en aflevering van brieven en
pakketten. Daarnaast is de onderneming gespecialiseerd in data- en
documentdiensten, direct mail, e-commerce en internationale post. TNT
Post heeft zo'n 58.000 mensen in dienst in Nederland. De omzet van TNT
Post in 2010 bedroeg 4.268 miljoen euro. TNT Post is onderdeel van TNT
N.V. TNT is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid
als onderneming en heeft partnerschappen gevormd met het World Food
Programme en het Milieuprogramma van de Verenigde Naties om wereldwijd
tegen honger en milieuvervuiling te strijden.
*
Razende Robot Reporter