International Post Corporation kent kwaliteitscertificaat toe aan TNT

Persbericht van TNT Post

DEN HAAG, 5 MEI 2011 - TNT Post heeft opnieuw het kwaliteitscertificaat voor het 'excellent managen en verwerken van internationale post' behaald. Dit certificaat wordt toegekend door de internationale organisatie International Post Corporation (IPC).

IPC is een overkoepelende organisatie van 25 samenwerkende postdiensten in West-Europa, Canada, de Verenigde Staten en Australië, die gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor 80 procent van het wereldpostvolume. IPC zet zich in voor internationale samenwerking, onder andere op het gebied van productontwikkeling (track & trace, retourservices, etc.), verbetering van de internationale kwaliteit en coördineert internationale afspraken over de verwerking van poststromen. Elke drie jaar beoordeelt IPC of de aangesloten postbedrijven voldoen aan de eisen die bij het certificaat horen.

Voor het behalen van het certificaat werd TNT Post op verschillende punten getoetst, zoals de doorstroomsnelheid van de internationale post en de manier waarop bedrijfsprocessen zijn ingericht. Zo moet de overkomstduur kwaliteit ruim boven de eis liggen die de Europese Unie stelt. Meer dan 85% van de post moet binnen 3 dagen in heel Europa bezorgd zijn. De score van TNT Post over 2010 voor de exportpost was 94,5 %, met een gemiddelde overkomstduur van 2,1 dag en daarmee dus zeer ruim boven de norm.

TNT Post was al drie jaar in het bezit van het kwaliteitscertificaat en dit wordt nu met anderhalf jaar verlengd. Met deze verlenging wordt de meetlat nog hoger gelegd. Naar mate de geldigheidsduur van het certificaat wordt verlengd, dienen organisaties aan steeds strengere kwaliteitseisen te voldoen. Een voorbeeld hiervan is dat de hierboven genoemde overkomstduur bij verlenging beter moet zijn dan ten tijde van de vorige certificering.

Over TNT Post
TNT Post verwerkt dagelijks 15 miljoen poststukken (waarvan ruim 400.000 pakketten) met ruim 7,6 miljoen bestemmingen in Nederland. Het bedrijf distribueert daarnaast post in een aantal Europese landen. Van groeiend belang zijn diensten die elektronische data omzetten in fysieke post. TNT Post is in de eerste plaats actief op het gebied van post: collectie, sortering, transport en aflevering van brieven en pakketten. Daarnaast is de onderneming gespecialiseerd in data- en documentdiensten, direct mail, e-commerce en internationale post. TNT Post heeft zo'n 58.000 mensen in dienst in Nederland. De omzet van TNT Post in 2010 bedroeg 4.268 miljoen euro. TNT Post is onderdeel van TNT N.V. TNT is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid als onderneming en heeft partnerschappen gevormd met het World Food Programme en het Milieuprogramma van de Verenigde Naties om wereldwijd tegen honger en milieuvervuiling te strijden.

*




Razende Robot Reporter