Belgacom

Persbericht 1
Brussel, 6 mei 2011

Resultaten van de Belgacom Groep voor het eerste trimester 2011

De Belgacom Groep maakt vandaag haar resultaten bekend voor het eerste trimester 2011. De inkomsten bedragen 1.583 miljoen euro, een daling van 3,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die daling houdt rekening met de negatieve impact van de regelgeving (52 miljoen euro of 3,2%).

De lagere inkomsten en de uitgaven ter verbetering van de klantentevredenheid bij Belgacom wegen door op de ebitda van de Groep, die 480 miljoen bedraagt en daarmee 3% gedaald is in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar (incl. een negatieve impact van de regelgeving van 1,8%). In operationele termen blijft de residentiële en professionele klantenbasis van Belgacom groeien: Belgacom TV (+ 54.000 abonnees) of 1.029.000 klanten in totaal Vast internet (+ 10.000) of 1.568.000 klanten in totaal Mobiel internet op laptop (+ 5.000) of 186.000 klanten in totaal Packs (+ 57.000) of 927.000 klanten in totaal

Door de grote druk van de concurrentie is het aantal vaste lijnen wel verder gedaald (- 52.000 lijnen) en zijn er nog 5.304.000 mobiele klanten (- 28.000). In het eerste trimester scoorden vooral het residentiële segment en de BICS-divisie (Belgacom International Carrier Services) minder hoog dan de verwachtingen van de Groep. Omwille van de dalende inkomsten van de Groep en de beslissing zich nog meer toe te leggen op de marktaandelen, herziet Belgacom haar vooruitzichten voor het jaar 2011. Didier Bellens kondigt ook de benoeming aan van Bruno Chauvat als verantwoordelijke 'Strategie & Content' in het directiecomité.

Didier Bellens, Voorzitter en CEO van de Belgacom Groep: "Onze resultaten voor het eerste kwartaal voldeden niet aan onze verwachtingen, met name voor het consumentensegment, met als belangrijkste oorzaak de onverwachte vertraging in het verbruik van mobiele spraak in het eerste kwartaal. Ook voor de vastelijnproducten zien we dat de geleidelijke erosie van het marktaandeel, door de onverminderde concurrentie van de kabel, onze resultaten verder onder druk zet. Daarom hebben we besloten dat we onze focus om het marktaandeel te verbeteren kracht zullen bijzetten, met als doel de neerwaartse trend van de laatste jaren, voor zowel vast als mobiel, te stabiliseren en uiteindelijk te doen keren. De maatregelen die we zullen nemen zullen consistent zijn met onze globale strategie van convergentie. We zullen ons productenaanbod vernieuwen, de vastespraaklijn herwaarderen en de service voor onze klanten verder verbeteren. Onze verlaagde opbrengstenverwachting voor het jaar en de beslissing om onze acties om marktaandeel te herovere te versterken, vereist bijkomende middelen. Op basis hiervan hebben we onze jaarprognose bijgesteld. Voor het volledige jaar zullen de groepsopbrengsten naar verwachting tussen 1% en 2% zakken, terwijl de ebitda in absoluut bedrag naar verwachting 4% à 5% lager zal uitvallen dan vorig jaar. Onze capexverwachtingen blijven aan de bovenkant van de 10 à 12%-vork van de groepsopbrengsten liggen. De functie Strategie krijgt een nieuwe invulling die rekening houdt met de evolutie van onze activiteiten en de groeiende convergentie tussen telecommunicatie, content en toepassingen. Dankzij deze evolutie zal Belgacom haar aanbod inzake nieuwe convergente diensten op de vaste en mobiele markt kunnen uitbreiden. Bruno Chauvat, media professional en momenteel CEO van Broadcasting Communication & Media Consulting, treedt toe tot het directiecomité van Belgacom als Executive Vice President Strategy & Content. Bruno Chauvat werkte zes jaar geleden met Belgacom samen door de ontwikkeling en de lancering van Belgacom TV te leiden. Vorig jaar zorgde hij er ook voor dat Belgacom meerdere strategische vernieuwende partnerships kon afsluiten (OnLive, Jinni, Softkinetic, Blinkx Mubi,...). Bruno Chauvat krijgt bij Belgacom de opdracht de convergentiestrategie van de Belgacom Groep nog verder uit te bouwen, content en toepassingen op alle schermen en netwerken voor residentiële klanten en bedrijven te verveelvoudigen en het platform van de nieuwe generatie van Belgacom TV te ontwikkelen.”
***