Ingezonden persbericht


Persbericht Leiden Marketing

Leiden, 6 mei 2011

()

Stijging toeristische bezoekers Leiden

Dat Leiden de Stad van ontdekkingen is, hebben veel mensen in 2010 mogen ervaren. Uit de resultaten van het CVO 2010 (Continu Vakantie Onderzoek) blijkt namelijk dat ten opzichte van 2009 er een stijging is van 9,6% bezoeken van Nederlanders aan Leiden. Terwijl er landelijk een daling is van 3,8%.

In 2010 brachten 1.063.000 bezoekers in totaal 2.383.000 bezoeken aan Leiden. In 2009 was dit respectievelijk 996.000 en 2.174.000. Het aantal bezoeken aan Leiden is dus met 9,6% gestegen. Dit is opvallend, omdat er landelijk een daling is van 3,8%. Per bezoek onderneemt men gemiddeld 1,6 activiteit. De bestedingen per bezoek zijn gestegen van ? 33,- in 2009 naar ? 35,- in 2010. Het totale bedrag aan bestedingen is ?11.663.000,-.

Bezoeken aan Leiden

Leiden trekt per jaar ruim twee miljoen toeristische bezoeken. Dit is vergelijkbaar met steden als Haarlem, Amersfoort, Delft en Leeuwarden. Eén derde van alle bezoeken aan Leiden heeft een cultureel motief (naast museumbezoek, goed voor een kwart van alle bezoeken, gaat het om bezoek aan een evenement, theater/concert, bioscoop en het maken van een stadswandeling). Dat is op Amsterdam na het hoogst van alle steden. Tevens hebben bezoekers van Leiden in 2010 vaker geluncht of gedineerd dan in 2009.

Samenwerking in de stad

Leiden Marketing, de citymarketing organisatie ter promotie van Leiden, is positief over de cijfers. "Een mooi resultaat", vindt John Kroes (directeur Leiden Marketing), "na de gezamenlijke inspanningen van alle partners in de stad om Leiden op de kaart te zetten. De samenwerkingen zullen worden voortgezet. Mooie voorbeelden hiervan zijn Programma Binnenstad, waarin de gemeente, Leiden Marketing en andere stadspartners samenwerken om de binnenstad nog aantrekkelijker te maken, en de Cultuurmaand Leiden in juni.

Echter, uit het onderzoek blijkt dat 'winkelen voor plezier' is afgenomen. Daarom is Leiden Marketing in samenwerking met het Centrummanagement Leiden een campagne aan het ontwikkelen ter promotie van Leiden als winkelstad in de regio".

Meer bezoekers aan Leiden, tegen de landelijke trend in


· Over alle steden gemeten is het aantal bezoeken aan steden in 2010 met 3,8% gedaald ten opzichte van 2009.


· Leiden is hierop een uitzondering: binnenlandse bezoekers brachten 2.383.000 bezoeken, een stijging met 9,6% ten opzichte van 2009. Ruim 1 miljoen (unieke) bezoekers trokken naar Leiden en zij deden dat gemiddeld 2,2 keer per jaar.


· Eénderde van de bezoeken heeft een cultureel motief. 23% van alle bezoekers aan Leiden bezoekt een museum. In alle deelnemende steden is dit gemiddeld 9%.Leiden staat hiermee bovenaan en mag zich dus met recht 'museumstad' noemen.


· Ze besteden gemiddeld ? 35,- per bezoek. In 2009 was dit ? 33,-.


· Tweederde van de bezoeken aan Leiden duurt tussen de twee en zes uur. Dit is gelijk aan het gemiddelde over alle steden.

Continue Vakantie Onderzoek

Het continue Vakantie Onderzoek is een panelonderzoek waarbij Nederlanders wordt gevraagd aan welke steden in Nederland ze een toeristisch of recreatief bezoek hebben gebracht. Hieronder wordt verstaan: alle bezoeken die voor plezier of ontspanning worden gemaakt. Zakelijk bezoek en bezoek aan familie of vrienden vallen buiten de tellingen. Het onderzoek wordt uitgevoerd door NBTC-NIPO, een samenwerking tussen het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen en TNS-NIPO.


Noot voor redacties


Noot voor de redactie.