Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
KANTOOR BINNENVAART EN CBRB Rijn- en Binnenvaarthuis Kantoor Binnenvaart Tel. 010 - 2060600 Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart Tel. 010 - 798 98 00

Rotterdam, 6 mei 2011

Petitie eerlijkere verwijderingsbijdrage Scheepsafvalstoffenverdrag (SAV)

Begin dit jaar zijn de binnenvaartorganisaties Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) en Kantoor Binnenvaart een onderzoek gestart naar een eerlijkere verwijderingsbijdrage op het Scheepsafvalstoffenverdrag (SAV), Deel A. Sinds 1 januari 2011 is het SAV Deel A (olieen vethoudend afval ) van kracht geworden en betekent dit voor binnenvaartondernemers, dat zij 7,50 verwijderingsbijdrage moeten betalen voor elke gebunkerde kuub gasolie. Vervolgens kunnen zij kosteloos hun olie- en vethoudend scheepsafval kwijt bij de bilgeboten en afvalontvangstinstallaties. Het CBRB en Kantoor Binnenvaart hebben een petitie opgezet tegen een (eventuele) verhoging van de verwijderingsbijdrage op (de) gasolie. Deze petitie kan getekend worden op www.binnenvaart.nl/sav. Hier is ook het resultaat van bovenstaand onderzoek te vinden. Daarnaast kan hij ook ondertekend worden tijdens de Construction & Shipping Industry beurs van 10 t/m 12 mei 2011 in Gorinchem op stand 297. De petitie zal tot 15 juni lopen, waarna de verzamelde handtekeningen aan de Tweede Kamercommissie Infrastructuur en Milieu, waar binnenvaartzaken aan de orde komen, overhandigd zullen worden. CBRB-secretaris Nick Lurkin: "Het huidige betalingssysteem is nog niet overal inzichtelijk en transparant, de binnenvaartondernemers weten niet waar ze precies voor betalen, er is geen kostenspecificatie. De binnenvaartondernemers betalen dit systeem namelijk zelf door de verwijderingsbijdrage en hebben daarom recht op inzage in de kosten van de aangesloten SAVverdragstaten (ook wel CDNI-landen genoemd). Wij willen met deze petitie aandacht vragen van de Tweede Kamer om hier (inter)nationaal meer druk op te zetten." "Het uitgangspunt bij het opstellen van het SAV deel A was 14 jaar geleden gebaseerd op het principe dat `de vervuiler betaalt ` " voegt Arthur Langstraat, milieu-secretaris van Kantoor Binnenvaart toe . "Inmiddels is de vloot, gezien de ontwikkelingen van nieuwe en verbeterde technieken, moderner en schoner geworden. `De veroorzaker betaaltŽ, is nu het uitgangspunt en daarom is een eerlijker systeem gewenst. Met het CBRB zijn we eens dat zonder duidelijkheid over de huidige financiering van het inzamelsysteem in de verdragslanden een verhoging van de bijdrage niet aan de orde is". © CBRB Rotterdam, 6 mei 2011