Scheer & Foppen innoveert met ‘Het Nieuwe Winkelen’


HARDERWIJK, 20110506 -- De traditionele winkelformule Scheer & Foppen neemt als eerste Nederlandse retailer in consumentenelektronica een flinke stap als het gaat om ‘Het Nieuwe Winkelen’. Na een maand van opruimingen en verbouwingen staan alle filialen deze week in het teken van een ‘heropening’. “Onze winkels blijven fysiek op dezelfde locatie, echter de consument kan in onze winkel terecht voor een geheel nieuwe winkelervaring” aldus Peter de Haas, directeur Scheer & Foppen.
[Logo Scheer & Foppen]

iDesk
Het Nieuwe Winkelen is een combinatie van de fysieke, virtuele en mobiele wereld. Deze werelden staan vanaf nu centraal in de Scheer & Foppen winkels. In de 70 winkels is een centrale plek ingericht voor een tweetal ´iDesks´. “Via de ‘iDesk´ heeft de verkoper vanaf vandaag toegang tot nagenoeg alle artikelen die er in onze markt verkrijgbaar zijn. De klant bepaalt en de verkoper begeleidt de klant bij zijn aankoop, een geheel nieuwe manier van verkopen. “Nee verkoop kennen we niet meer, hetgeen automatisch moet resulteren in een nog grotere klanttevredenheid,” vervolgt De Haas.

[Verbouwd winkelinterieur Scheer & Foppen met iDesk]

“Consumenten komen vandaag de dag goed geïnformeerd de winkel binnen. Daarom hebben we samen met het bedrijf Flying Kiwi de iDesk ontwikkeld. Met behulp van de iDesk kunnen wij de consument daar waar hij thuis gebleven is, verder helpen. Daarbij kunnen wij via de iDesk extra informatie bieden. Hierbij moet je denken aan uitleg over technieken, maar ook beoordelingen van andere klanten of productfilmpjes. In de eerste fase zullen we de iDesk gebruiken om de consument te helpen een keuze  te maken binnen ons uitgebreide assortiment.”

[iDesk bij Scheer & Foppen brengt de virtuele winkel op de winkelvloer]

De iDesks op de winkelvloer zijn direct gekoppeld aan de website en het logistieke distributiecentrum in Harderwijk. Op deze manier zijn de iDesks altijd actueel en heeft de verkoper op de vloer ook direct inzicht in beschikbaarheden. Omdat alle logistieke processen in eigen huis worden uitgevoerd, is het bovendien mogelijk om producten al de volgende dag bij de consument thuis af te leveren. Peter de Haas: “Dit kan zelfs op zaterdag als de klant dat wenst.”

QR codes
Ook op andere plekken zien we ‘Het Nieuwe Winkelen’ terug bij Scheer & Foppen. Zo wordt al enkele weken in de huis-aan-huis folders gebruik gemaakt van QR codes om campagnes te versterken. Tijdens de verbouwing in april was er op de verbouwingsposter op de etalageramen een grote QR code te zien. Consumenten die deze QR code scanden kregen een impressie te zien van de nieuwe winkelopzet. De Haas: “Een ludieke actie waarbij de consument onbewust al kennismaakt met ons Nieuwe Winkelen. Een actie waarin fysiek en mobiel prachtig samen gaan!”

Volgende fase
Achter de schermen wordt er al gewerkt aan de volgende fase in dit concept. Een mobiele website is één van de ontwikkelingen die er op korte termijn aankomt. Veel wil De Haas hierover niet kwijt, alleen wel dat het wederom een tool is om klanten naar de fysieke winkels te trekken.