Nieuwe presentatie Museum Kunstpalast, Düsseldorf


Van 7. Mai 2011

Düsseldorf, 20110315 -- Bouwwerf afgesloten – „Kunst bevrijd“ Andreas en Oswald Achenbach – Josef Albers – Alexander Archipenko – Stephan Balkenhol – Ernst Barlach – Willi Baumeister – Max Beckmann– Giovanni Bellini – Joseph Beuys – Arnold Böcklin – Jan Peeter Brueghel – Carl Buchheister– Carl Gustav Carus – Lucas Cranach d. Ä. – Lovis Corinth – Otto Dix – Max Ernst – Caspar David Friedrich – Gabriel de Grupello – David Hockney – Angelika Kauffmann en vele anderen worden met hun kunstwerken uit de depots „bevrijd“ en vanaf 7 mei 2011 in het Museum Kunstpalast in Düsseldorf weer aan het publiek gepresenteerd.

Met de heropening op 7 mei 2011 kan de collectie van het Museum Kunstpalast, die zoveel gezichten en invalshoeken kent, onder leiding van directeur Beat Wismer na een sluiting van meer dan twee jaar weer representatief voor de dag komen en zo'n 450 uitgelezen kunstwerken van de Middeleeuwen tot aan de hedendaagse tijd tentoonstellen.

Zodoende springt in het kader van de nieuwe presentatie de voor het Düsseldorfse kunstmuseum karakteristieke regionale referentie duidelijker in het oog, zonder af te doen aan de tegelijkertijd internationale uitstraling van de collectie. 

Hier wordt op een oppervlakte van 5.500 m² de op lange termijn geconcipieerde expositie van het eigen bezit gepresenteerd met een door het curatorenteam onder leiding van directeur Beat Wismer ontwikkeld concept:

De nieuwe presentatie brengt de veelzijdigheid in beeld van de collecties van het Museum Kunstpalast, dat als een van de weinige musea in het Rijnland belangrijke inventarissen op het gebied van schilderkunst, sculptuur, grafiek, glas, toegepaste kunst en nieuwe media onder één dak bijeenbrengt.

Hoogtepunten 

Tot de hoogtepunten van de rondgang door de presentatie van de collectie behoren de Rubensgalerie met de schilderijen „De Hemelvaart van Maria“ en „Venus en Adonis“ van Peter Paul Rubens en werken van andere hofkunstenaars van de keurvorst Jan Wellem, bijv. van Frans van Douven en van de beeldhouwer Grupello. De Rubens­galerie wordt aangevuld door een galerie van de decoratori uit de verzameling van olieschetsen uit de barok, die zich op een balkon bevindt dat dienst doet als gaanderij.

Een ander zwaartepunt van de collectie op het gebied van de schilderkunst van de 18de en 19de eeuw kon de afgelopen jaren door nieuwe aankopen zoals „Het portret van de virtuoze actrice van de commedia dell'arte Teresa Bandettini-Landucci uit Lucca“ van Angelika Kaufmann, dat nu voor het eerst gepresenteerd wordt, verder worden uitgebouwd.

Andere hoogtepunten vormen de kunstenaarsruimtes, die door kunstenaars zelf werden ingericht, zoals Nam June Paik, die zijn multimonitor­installatie „Fish Flies on Sky“ (1983-1985) onder een spanplafond aanbracht, of de ruimte met werken van Joseph Beuys, of ook de voor de documenta in Kassel in 1964 als Hommage à Fontana samen door Heinz Mack, Otto Piene en Günter Uecker opgerichte ZERO-lichtruimte, die sinds de jaren 70 tot het vaste bezit van de collectie in Düsseldorf behoort. Bijzondere aandacht verdienen bovendien de legendarische Creamcheese (1967-1977) en de door Thomas Schütte gecreëerde ruimte-installatie „Meubilair voor ‚One Man Houses‘“ (2005), die als leenbezit door de Sammlung Stadtsparkasse Düsseldorf in 2010 aan het museum werd afgestaan.

In het kader van de nieuwe presentatie krijgt het publiek ook een aantal nieuw aangekochte en vers gerestaureerde werken voorgesteld, evenals nieuwe leenbezittingen: bijvoorbeeld het pas onlangs aan de collectie als leenbezit afgestane „Groot hoofd met kleine man“ (2010) van Stephan Balkenhol.

Culturen overkoepelende collectie

Op zijn weg door het Museum Kunstpalast maakt de bezoeker een reis door de belangrijkste periodes van de kunstgeschiedenis, stuit op schilderijen, op sculpturen en beeldhouwwerken, op museumstukken van de textielcollectie en oriëntaalse boekbanden, en op vitrines met kleine tentoonstellingsstukken uit de metaal- en goudsmeedkunst en luisterrijke objecten van de tafelcultuur.

Bovendien laat de nieuwe presentatie kleinere groepen werken zien, zoals bijvoorbeeld oriëntaalse artisanale kunst of Japans houtsnijwerk, zoals de dankzij een grote schenking in de collectie vertegenwoordigde Japanse netsuke.

Als levendig kunstmuseum met een veelzijdige, culturen overkoepelende collectie en tegelijk als plek van de rijke verzameling van de Düsseldorfse kunstacademie en thuishaven van het archief van de artistieke fotografie van de kunstscene aan de Rijn (AFORK) wilt het Museum Kunstpalast met de nieuwe presentatie de kunst haar verhalen laten vertellen en de geschiedenis van de Düsseldorfse kunst­collectie in beeld brengen.

„We zijn er weer! Gedurende de eerste twee openingsweken luidt het adagio nu: gratis toegang tot de collectie. Want als ‚Schatkamer van de Düsseldorfse burgers‘ verheugen wij ons nu met het publiek op de heropening en het weerzien met lang gemiste kunstwerken, waarvan zeker elke bezoeker er een als zijn ‚eigen‘ lievelingsstuk zal weten aan te wijzen.“ (Beat Wismer)

SPONSORS:

Wij danken de METRO Group als hoofdsponsor en UBS als sponsor voor de genereuze ondersteuning van de nieuwe presentatie van onze collectie.

*Men moet er rekening mee houden dat aan de unieke inventaris van werken van de Düsseldorfse schilderschool in het Museum Kunstpalast in de herfst van 2011 een eigen tentoonstelling wordt gewijd, zodat in de nieuwe presentatie voorlopig slechts enkele zorgvuldig geselecteerde werken kunnen worden getoond.





Ingezonden persbericht