Winkelend Utrecht zet zijn tanden in Apple


Succesvolle actie van StoereVrouwen en makeITfair voor eerlijke elektronica

UTRECHT, 20110508 -- iPhone, iPod, MacBook: allemaal verleidelijk mooie producten uit de fruitmand van Apple. Maar wel producten met een rotte plek. Want terwijl Apple in het eerste kwartaal van dit jaar een netto winst boekte van 5.99 miljard US dollar, draaien werknemers in Azië, die de producten in elkaar zetten, excessieve overuren voor een loon waar ze nauwelijks van rond kunnen komen. Toch niet zo mooi dus, eigenlijk...

De StoereVrouwen houden van mooie, stijlvolle producten zoals de iPhone en de iPad. Maar niet van de slechte arbeidsomstandigheden in de Chinese fabrieken waar Apple zijn producten laat maken. Zij vinden dat Apple, als marktleider op het vlak van design en innovatie, ook het voortouw kan nemen op het gebied van eerlijke en groene productie. Daarom trokken zij op Internationale makeITfair Actiedag ten strijde door de straten van Utrecht en hielpen SOMO bij het uitdelen van eerlijke apples. Geïnspireerd door Ms. Gerry, dé ambassadrice voor eerlijke handel, beten honderden mensen door de zure appel heen en eisten van Apple een eerlijker en transparanter inkoopbeleid. Al deze appelhappers vinden hun actiefoto terug via de website makeITfair.org en kunnen daar meteen een e-mail versturen naar Steve Jobs.

Eerlijke elektronica

MakeITfair is een Europees project dat zich inzet om de productieketen van consumentenelektronica, zoals mobiele telefoons, laptops en MP3-spelers, duurzamer te maken. Het informeert consumenten over mensenrechtenschendingen, slechte arbeidsomstandigheden en milieuproblemen die schuil gaan achter hun nieuwe elektronica en biedt hen de mogelijkheid hier iets aan te doen. Uiteindelijk moeten de grote elektronicabedrijven verantwoordelijkheid nemen voor de misstanden in hun productieketen en verbeteringen tot stand brengen. MakeITfair wordt gecoördineerd door SOMO (Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen), een onafhankelijke not-for-profit onderszoeks- en netwerkorganisatie die zich richt op duurzame ontwikkeling, zowel sociaal, ecologisch als economisch.

StoereVrouwen?

Dit vinden zij nou stoer: een vrouw die zich niet zomaar van alles laat verkopen. Iemand die eisen stelt aan wat ze consumeert, met oog voor mens, dier en milieu. Een StoereVrouw is iemand die gebruik maakt van de macht die ze heeft: in haar portemonnee. StoereVrouwen verenigt jonge vrouwen in hun streven naar duurzame consumptie. Aangesloten vrouwen ondersteunen elkaar bij het verduurzamen van hun eigen koopgedrag. Daarnaast gaat het platform met een ‘Koopleger’ de winkelstraten in om winkeliers te stimuleren hun aanbod te verduurzamen. Tot slot wil StoereVrouwen aan het brede publiek laten zien hoe hip en leuk duurzame consumptie is. Onder het motto: ‘Verbeter de wereld, ga (duurzaam) winkelen!’. Sluit je ook aan via www.stoerevrouwen.nl.





StoereVrouwen