Consumenten vinden voorlichting over geld noodzakelijk
23 mei 2011
Consumenten in Nederland vinden voorlichting over geld noodzakelijk.
Maar liefst 79 procent vindt een organisatie zoals het Nibud, het
Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting, dat informatie en advies
geeft over omgaan met geld (zeer) nuttig. Dat blijkt uit het
Jaarverslag 2010 van het Nibud. 2010 was financieel een belangrijk jaar
voor veel mensen, die te maken kregen met de gevolgen van de financiële
crisis. Dat was ook te merken aan het bezoek aan de Nibud-website. Een
derde van de mensen die het Nibud kennen, heeft Nibud.nl wel eens
bezocht. Meer dan vier op de vijf consumenten heeft wel eens van het
Nibud gehoord. Zij waarderen het Nibud met een 7.1, bijna de helft
zelfs met een 8 of hoger.
Genoemde cijfers zijn afkomstig uit het imago-onderzoek dat het Nibud
in 2010 liet verrichten. De resultaten van dit onderzoek staan in het
Jaarverslag 2010 van het Nibud, dat enkele hoogtepunten bevat van het
werk van het Nibud in het afgelopen jaar. Zo maakte het Nibud voor
gemeenten en corporaties weer vele Geldkranten en Nibud-agendas op
maat, waarin inwoners of huurders concrete handvatten en tips krijgen
om zelf grip op hun geld te krijgen. Maar ook zijn in 2010 250.000
hypotheken verstrekt op basis van de door het Nibud opgestelde
financieringslasttabellen.
Europa wordt steeds belangrijker, ook voor het Nibud. Het Nibud
participeerde als expert in het nieuwe Europese project Abaco, dat
kwetsbare mensen in vooral Zuid-Europa vaardigheden wil bijbrengen in
onder meer budgetteren en begroten. En het Nibud heeft in 2010 ook
extra ingezet op het verbeteren van de studentenvoorlichting over lenen
en omgaan met geld.
Dit zijn maar enkele van de vele werkzaamheden van het Nibud in 2010,
meer staan er beschreven in het Jaarverslag 2010, te downloaden op
Nibud.nl. Het beroep dat op het voorlichtingsinstituut wordt gedaan,
neemt steeds verder toe. Het Nibud is blij met de functie die het
vervult in de maatschappij en wil graag ook de komende jaren tegemoet
komen aan het beroep dat op het Nibud wordt gedaan. Meer dan ooit is er
behoefte aan betrouwbare en onafhankelijke informatie over geldzaken.
Centraal staat het verhogen van de zelfredzaamheid van consumenten op
het gebied van de huishoudfinanciën. Door de consumenten beslissingen
te leren nemen en keuzes te laten maken die van invloed zijn op hun
budget, maar ook door de deskundigheid van professionals die met deze
consumenten werken, te verhogen.
Download het Jaarverslag 2010 (pdf)
---
Zie het origineel
NIBUD Persbericht