Nederlandse Vereniging van Journalisten
`Adverteerder belang bij grondbeginselen journalistiek'
maandag 23 mei 2011 | De moeilijkheden waar de kranten mee te kampen
hebben, drijven de redactie en de commercie bijkans in elkaars armen.
Toch is de onafhankelijkheid van de redactie een groot goed.
NVJ-bestuurslid Tony van der Meulen, tevens oud-hoofdredacteur van het
Brabants Dagblad, vertelde de Dag van de Lokale Media op 20 mei dat ook
de adverteerder belang heeft bij grondbeginselen voor de journalistiek
als waarheidsgetrouw, onafhankelijk, fair en open vizier. `Ze willen in
een betrouwbaar Umfelt staan.'
De opkomst van de tweejaarlijkse Dag van de Lokale Media was wat
magertjes. NVJ-secretaris Yvonne Dankfort had daar wel een verklaring
voor: `Veel redacties binnen de lokale media bestaan uit eenpitters en
die kunnen niet zo makkelijk een hele middag weg.' De mensen die er wel
waren, luisterden ook naar wat NVJ-voorzitter Huub Elzerman en
burgemeester Aleid Wolfsen van Utrecht te vertellen hadden. Elzerman
wees op de oneerlijke concurrentie van diverse journalistieke
opleidingen in Nederland. In zijn ogen moet het geld alleen nog besteed
worden aan enkele zorgvuldig geselecteerde topopleidingen.
Wolfsen vergeleek de lokale journalistiek met de lokale politiek. Ze
hebben het allebei moeilijk, terwijl ze beide dicht bij de mensen
staan. `Lokaal bestuur staat aan de vooravond van een enorme
bezuinigingsoperatie. Er is grote druk om tot een zo goedkoop mogelijke
dienstverlening te komen. De balans bij lokale media slaat ook te vaak
door naar de andere kant. Je kunt gemakkelijk een verhaal van een
sappige kop voorzien. Dat verkoopt beter, je bereikt er meer mensen
door.' Volgens Wolfsen zijn er ook kansen voor de lokale journalistiek.
`Wij steunen RTV Utrecht nog steeds financieel, wij vinden het
belangrijk dat er een onafhankelijke lokale tv-zender is die ons scherp
houdt. De media moeten de burgers betrokken houden bij hun stad.
'
Na de inleidende beschietingen gingen de aanwezigen in twee groepen
uiteen: een groep die onder leiding van hoofdredacteur Ton Henzen van
de Meppeler Courant de negatieve invloed van de commercie op de
redactie moest bediscussiëren, en eentje waar Ton Roskam en Ria
Smith-Monsieurs als afgevaardigden van de commercie hun werk moesten
zien te verkopen. Eén van de opmerkelijke opmerkingen van de dag kwam
van een student van de School voor Journalistiek. Hij gaf aan wel te
willen betalen voor een krant op internet, mits deze unieke content te
bieden heeft. Met die opbeurende woorden togen de aanwezigen naar de
bar.