Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Amsterdam, 25 mei 2011
Managen van schaarste steeds belangrijker: meer aandacht voor de bron
ABN AMRO publiceert 'Visie op Food' met trends en ontwikkelingen
Duurzaamheid is al jaren een hot item in de foodsector. Vele branches spelen hier op
in met hun communicatie richting consumenten. Duurzaamheid aan de achterkant van
het proces wordt de komende jaren steeds belangrijker, zo blijkt uit het vandaag
gepubliceerde 'Visie op Food' door ABN AMRO. Niels Dijkman, sector banker Food bij
ABN AMRO: "Consistent, samen en duurzaam. Dat zijn de uitdagingen voor food de
komende jaren, met meer aandacht voor leveranciers."
De Nederlandse voedingsindustrie raakt steeds meer doordrongen van de wetenschap dat er 9 miljard
monden gevoed moeten worden in 2050. De verandering om duurzaam te ondernemen wordt steeds
meer een bedrijfseconomische noodzaak.
Van sales naar sourcing
Dijkman: "Stimuleren van de vraagkant is bij bedrijven nu nog het dominante onderwerp op de
managementagenda. Echter het managen van schaarste wordt steeds belangrijker. Hoe komt een
foodbedrijf aan voldoende grondstoffen om aan de vraag te voldoen? Aandacht voor sourcing, dus
uiteindelijk voor de primaire bedrijven als bron in de waardeketen, zal toenemen. Uitstekende relaties
met de andere bedrijven in de keten is daarbij essentieel om innovatie en (keten)efficiency te
realiseren. De band tussen telers, fabrikanten, handelaren en retailers zal daarom respectvoller en
consistenter worden. Dit impliceert ook dat partijen een faire prijs betalen voor kwaliteitsproducten,
waarbij iedereen in de keten adequaat beloond wordt voor zijn inspanningen. Deze consistente
omgang van actoren onderling reduceert eveneens onzekerheden en zo risico's. En zo is de cirkel
weer rond, want dat creëert waarde voor iedere schakel in de keten."
Werken aan stabiliteit
Jan Peter Balkenende, partner bij Ernst & Young, onderstreept in de 'Visie op Food' het belang van
goede onderlinge verhoudingen tussen bedrijven in de foodwaardeketen. "Zonder bedrijfsleven lossen
we de grote vragen van deze tijd niet op. Als je duurzame economische ontwikkelingen gaat
veronachtzamen, dan ga je daar een prijs voor betalen. Ik ben daar beducht voor. Ik vind dat er alles
aan gedaan moet worden om, in het belang van de mensheid, te werken aan stabiliteit."
Over ABN AMRO's Visie op Sectoren
In 'Visie op Sectoren', waarin 9 sectoren en 78 branches belicht worden, beschrijft ABN AMRO haar
visie op trends, ontwikkelingen en vooruitzichten voor de betreffende branches. In deze jaarlijkse
rapporten wordt bijzondere aandacht besteed aan de verbinding van theoriekennis met
praktijkervaring. Naast de jaarlijkse rapporten geeft ABN AMRO regelmatig sectorpublicaties uit die
gaan van kwartaalanalyses en -prognoses tot actuele updates of verdiepende en overstijgende
sectorrapporten. Visie op Sectoren is vanaf 25 mei gratis te downloaden via
www.abnamro.nl/sectoren. In 'Visie op Food' wordt bijzondere aandacht besteed aan de volgende
branches: dranken, foodservice, groothandel in bloemen en planten, handel in en bewerking van
groente en fruit, handel in en bewerking van vis, koek, snacks en zoetwaren, mengvoederindustrie,
slachterijen en vleesverwerking en de zuivelindustrie.
Ingezonden persbericht