Haven Amsterdam

ESPO congres 2011: over prestatie indicatoren en Europees beleid

10 juni 2011
In mei zijn Wilko Tijsse Claase (Haven Amsterdam, Juridische Zaken) en Marleen van de Kerkhof (Haven Amsterdam, Commerciële Sector) naar Cyprus afgereisd om het jaarlijkse ESPO congres bij te wonen. Aangezien Wilko Tijsse Claase in het Executive Committee van ESPO zit staat dit congres voor hem vast op de agenda. Marleen van de Kerkhof nam dit jaar deel vanwege het thema 'port performance' waar zij zich met haar collega's van S&O mee heeft bezig gehouden. Het congres kende veel deelnemers, zo'n 300 in totaal. Er waren ook vertegenwoordigers van de Europese Commissie bij en het Europese havenbedrijfsleven. Wilko Tijsse Claase heeft tussen de bedrijven door het Larnaca project bezocht, waarin Haven Amsterdam samen met partners werkt aan de ontwikkeling van een cruiseterminal in de haven van Larnaca.

Port performance

De eerste dag ging over het thema port performance. Een van de vragen was hoe de performance van havens kan worden gemeten en gemonitord. Hiervoor zijn indicatoren nodig, die over verschillende facetten van 'performance' gaan. Havenbedrijven leveren publieke diensten en hebben commerciële doelen, beide kunnen worden gemonitord. In een sessie met vertegenwoordigers van Alfaport Antwerp, Hawkpoint en een Italiaanse universiteit, presenteerde Marleen van de Kerkhof een 'sustainability perspective on port performance'. Ze zette uiteen hoe de Nederlandse havens samen hebben gewerkt aan de ontwikkeling van een leidraad voor duurzaamheid monitoring in havens en welke indicatoren daar onderdeel van uit maken. Er kwamen veel positieve reacties en waardering dat de Nederlandse havens deze handschoen al zo vroegtijdig hadden opgepakt.

Europese PRRISM project

In de middagsessie kwam het Europese PRRISM project aan bod. In dit project werken universiteiten en de ESPO samen aan de ontwikkeling van Europese indicatoren voor port performance. Het bleek dat dit nog geen gemakkelijke klus zal zijn. Data over verschillende facetten van port performance voor de Europese havens zijn onvoldoende beschikbaar en vaak niet vergelijkbaar (andere eenheden, andere rekenmethoden). Het zal dus nog een hele klus worden om een (beperkte) set van indicatoren op Europees niveau goed uit te werken. De Europese Commissie sponsort het project omdat ze van mening is dat het voor zowel de havens als voor de EC van belang is de transparantie te vergroten en beter inzicht te krijgen in de prestaties die de Europese havens gezamenlijk leveren.

EU Witboek Transport

Naast het eerder genoemde onderwerp, kwam het nieuwe EU Witboek Transport aan de orde. Dit Witboek is op 28 maart door de Europese Commissie aangeboden aan het Europees Parlement en de Raad van Ministers, en bevat doelen en concrete maatregelen die de Europese Commissie voorstaat te nemen. De maatregelen richten zich op de realisatie van een competitief geïntegreerd transportsysteem binnen Europa, waarin de groei van mobiliteit en het verwijderen van barrières tussen modaliteiten wordt gefaciliteerd - een Single European Transport Area. Tegelijkertijd richten de maatregelen zich op de onafhankelijkheid van fossiele brandstoffen en een CO2-reductie van 60% (!) voor de transportsector in 2050.

Low Carbon Economy

Voor het maritiem vervoer betekent dit een CO2-reductie van 40% en voor wegvervoer een reductie van 70%. In combinatie met een modal shift van 50% van weg naar spoor en binnenvaart voor het lange afstandsvervoer, leidt dit tot een Low Carbon Economy in 2050. In de nabije toekomst zullen we hierover nog veel meer te horen krijgen via Brussel. HA houdt hier een vinger aan de pols, zodat we tijdig op de hoogte zijn van de plannen uit Brussel.