FloraHolland


Ledenvergadering honderdjarig FloraHolland in teken van toekomst

FLORAHOLLAND, 10 juni 2011 (persbericht) - Ledenbetrokkenheid, het honderdjarig bestaan van FloraHolland en het commerciële beleid waren belangrijke onderwerpen tijdens de algemene ledenvergadering van FloraHolland. De vergadering van donderdagavond 9 juni in Aalsmeer had als hoofdthema de goedkeuring van de jaarrekening. De coöperatieleden gingen akkoord met de jaarcijfers over 2010. Ook de terugbetaling van 19 miljoen euro van de in 2010 geïnde liquiditeitsheffing werd met instemming ontvangen.
"Vanavond is de feitelijke aftrap van de feestelijkheden rondom ons eeuwfeest", zei bestuursvoorzitter Bernard Oosterom aan het begin van de vergadering. "Maar met de prijsvorming van dit moment is het niet feestelijk. De prijzen zijn soms lager dan de leden nodig hebben voor een gezonde bedrijfsvoering. Met onze dienstverlening willen we ervoor zorgen dat u de best denkbare prijs uit de markt kunt halen. Dat doen we zo efficiënt mogelijk, zodat uw coöperatie financieel weerbaar blijft."

Ledenbetrokkenheid productgerelateerd versterken Oosterom lichtte toe langs welke denklijn FloraHolland de ledenbetrokkenheid wil vergroten. Ledeninvloed wordt gesplitst in `productgerelateerd' en `productoverstijgend'. Met de leden wordt de komende maanden gesproken over het voornemen om de huidige twee advieslijnen (Regiobesturen en FloraHolland Productcommissies) samen te brengen in één productgerelateerde advieslijn. Die wordt dan georganiseerd in FPC's-nieuwe-stijl. Overkoepelend daaraan worden twee Adviesraden ingesteld, die zich richten op productoverstijgende vraagstukken. Daarnaast blijft FloraHolland informatiebijeenkomsten in de regio organiseren zodat ook de regionale klankbordfunctie intact blijft. De algemene ledenvergadering blijft het hoogste orgaan binnen de coöperatie.

Samenwerken in waardeketen
Vorig jaar heeft het bestuur advies gevraagd aan het onderzoeksbureau Roland Berger. Dat advies gaat over de verwachte marktontwikkelingen tot 2020 en de rol die FloraHolland kan spelen om haar leden maximaal van die groei te laten profiteren. Het onderzoek maakt duidelijk dat de sector verderkomt naarmate partners in de waardeketen beter samenwerken. "Analyse laat zien dat de Europese sierteeltconsumptie de komende tien jaar groeit van 26 naar 32 miljard euro. De positie van Nederland als Europese draaischijf komt bij ongewijzigd beleid onder druk te staan. Om een deel van de groei succesvol te kunnen ontsluiten naar onze leden, moeten we marktgericht differentiëren en internationaliseren", zei algemeen directeur Timo Huges. De komende maanden worden benut om het advies, dat de afgelopen tijd met ketenpartners is besproken, te concretiseren en een implementatieplan te ontwikkelen.
Samen met Bloemenbureau Holland en de VGB wordt ook onderzocht hoe met BBH meer eenheid kan worden gecreëerd tussen verkoopprocessen, marketing, handel en promotie. Dit onderwerp komt terug tijdens de regiobijeenkomsten in het najaar.

FloraHolland viert 100 jaar Kleur
Onder het motto `FloraHolland 100 jaar Kleur' viert de coöperatie haar honderdjarig bestaan. Al een eeuw lang wordt er door kwekers in heel Nederland samengewerkt in coöperatieve veilingorganisaties. Een groot deel van 2011 staat bij FloraHolland in het teken van de festiviteiten.

Voorafgaand aan het feestelijke slot van de vergadering, waar de aftrap voor de viering van `FloraHolland 100 jaar Kleur' werd gegeven, deelde NCR-voorzitter Jos van Campen met de vergadering zijn visie op de ontwikkeling van de coöperatie.
"Persoonlijk spreekt Van Campens uitspraak over solidariteit op rationele gronden mij zeer aan", zei Bernard Oosterom. "We zijn als coöperatieleden met elkaar verbonden omdat we van die samenwerking allemaal beter worden. Op die eeuw coöperatieve samenwerking, de cultuur en de structuur van FloraHolland door de jaren heen mogen we trots zijn!".