Syntens

Nederlandse én Duitse studenten geven gedegen advies aan Nederlandse ondernemers

Op woensdag 8 juni 2011 presenteerden studenten van de Hogeschool van Amsterdam en studenten van de de FachHochschule in Dortmund de resultaten van hun studie naar de Duitse markt. Zij deden dit onderzoek in opdracht van 7 Nederlandse MKBâers die kennis zochten om de Duitse markt te betreden. De studenten kwamen met goed onderbouwde adviezen en gaven met recht een kijkje in de Duitse markt.

Duitsland is met ruime voorsprong de belangrijkste handelspartner van Nederland. Maar als Nederlandse ondernemer is het lastig in te schatten op welke manier je deze markt goed kunt betreden. Telecom-ondernemer Dirk Schluter van Fonk Mobile vertelt: âWij vroegen ons af of dit wel het juiste moment is om de Duitse markt te betreden. En zo ja, hoe we ons dan het best kunnen positioneren. De studenten kwamen met een duidelijk onderbouwd antwoord: Ja, dit is het moment. Fonk Mobile zal op dit moment binnen het vakgebied in Duitsland een voorloper zijn en juist nu is het dus interessant om de stap naar de Duitse markt te zetten. Daarbij hebben de studenten ons goede insights in de Duitse markt gegeven en gaan we het advies verder uitwerken.â

De studenten hebben een analyse van de markt gemaakt, gekeken naar de potentiële afnemers, de concurrentiepositie en de omgevingsfactoren die van invloed waren op een specifieke ondernemer. Ook Hans Ubbink en Lightmaker B.V. zijn enthousiast over de werkwijze van de studenten: âDe studenten hebben ons een spiegel voorgehouden en ons gewezen op onze zwakke plekken als onderneming. Hun argumenten staan als een huis en we zijn erg blij met de nieuw verworven inzichten.â âIk heb vandaag gewoon een perfecte tip gekregen voor een partij in Duitsland om mee samen te werken. Dat ga ik zeker verder onderzoeken.â Â
Tijdens de presentaties bleek dat de teams van Nederlandse en Duitse studenten gedegen onderzoek hadden gedaan en hun stellingen konden onderbouwen. De eindrapportages en presentaties waren sterk en de studenten hadden duidelijk hun pitch-vaardigheden en Engels bijgespijkerd. Waren de studenten tijdens de eindpresentaties nog wat gespannen, hun enthousiasme bleek vooral bij de bekendmaking van het beste advies per ondernemer. De winnende teams werden onder luid gejuich van ruim 250 aanwezigen gefeliciteerd.

Driehoek MKB, studenten en internationaal denken Dirk Minne Vis, regiodirecteur Syntens stelt: âDit is Nederland, hier werken we internationaal samen om de juiste kennis voor het MKB beschikbaar te stellen.â Marije Hovestad, innovatieadviseur van Syntens vult aan: âDoor inzicht in de markt te geven aan MKB-ondernemers worden letterlijk nieuwe omzetkansen zichtbaar. En ook onze relaties als brancheverenigingen Modint, Mitex en de BNO hebben dit project zeer succesvol gemaakt.â

De Hogeschool van Amsterdam geeft aan met dit project verschillende doelen voor ogen te hebben. Docent A. Pereboom: âWe willen studenten leren werken in opdracht van een bedrijf en bovendien internationaal samen te werken. Ruim 60% van de Nederlandse studenten gaat in de toekomst werken in het MKB dus die ervaring is belangrijk. Hier hebben we een ultieme driehoek van MKB, studenten en internationaal denken gecreëerd.â

Gemis in Duitsland
Thorsten Ruben van de Fachhochschule Dortmund is onder de indruk van het project: âIn alle gevallen is de ondernemer -als klant- uitstekend bediend en het proces van samenwerking tussen de studenten was zeer interessant. Er zijn wel degelijk cultuurverschillen merkbaar geweest. Daarbij is de samenwerking tussen onze hogescholen erg goed verlopen. Wij missen in Duitsland oprecht een organisatie als Syntens die kennis en ondernemers daadwerkelijk bij elkaar brengt. Sinds ik Syntens ken vind ik dit een schitterende manier om ondernemers te helpen en studenten bovendien een unieke ervaring te geven.â

Bijzonder is dat de Nederlandse en Duitse kennisinstellingen dit project volledig samen hebben ingezet in samenwerking met Syntens, innovatienetwerk voor ondernemers en het project KansenKanon. Met de ondertekening van een convenant tussen Syntens en de HES (Hogeschool voor Economische Studies Amsterdam, onderdeel van de Hogeschool van Amsterdam) is kennis voor ondernemers veel toegankelijker geworden.