Gemeente Schiedam


09 juni 2011

Gemeente Schiedam cluster Dienstverlening Postbus 1501 3100 EA SCHIEDAM Stadskantoor Stadserf 1 3112 DZ SCHIEDAM T 14 010 W www.schiedam.nl

Schiedam zoekt in Zomernota oplossingen voor sluitende begroting Donderdag 9 juni heeft het College van B&W de Zomernota 2012 aan de gemeenteraad gezonden. Met deze Zomernota geeft het college aan op welke wijze de ombuigingen, die zijn ingezet bij de begroting 2011, vorm krijgen, voor welke extra lasten de gemeente de komende jaren staat. In de Zomernota gaat het college verder in op de invulling die Schiedam geeft aan het principe van `regiegemeente'. De financiële opgave voor Schiedam is fors te noemen. Het college geeft in de Zomernota aan welke maatregelen worden genomen om de al in de begroting 2011 aangekondigde ombuigingen van 9,4 miljoen in 2012, oplopend naar 12,7 miljoen in 2014 te realiseren. De gemeente ligt op koers met de voorgenomen ombuigingen: Zwembad Zuid wordt per 1 januari 2012 gesloten. De slechte bouwkundige staat van het zwembad en de blijvende jaarlijkse nadelige exploitatie maken deze ingreep onontkoombaar. Door de aanwezigheid van Zwembad Groenoord is het behouden van de zwemwatercapaciteit in Zwembad Zuid niet noodzakelijk. Er moet een helderder rolverdeling komen tussen gemeente als opdrachtgever en financier en het Theater aan de Schie als cultureel ondernemer. Gemeente en theater voeren een gezamenlijke verkenning uit naar de mogelijkheden van schaalvergroting en samenwerking in de regio. De bibliotheek past de functies van de vestigingen Stadserf en Bachplein aan en houdt daarbij rekening met nieuwe ontwikkelingen. De vestiging Stadserf kan met minder ruimte toe. Ook de de mogelijkheden voor goedkopere herhuisvesting elders zijn als oplossingrichting in beeld. Voor het Stedelijk Museum en het Jenevermuseum wordt bekeken of een intensieve vorm van samenwerking, dan wel een fusie mogelijk is. In het kader van de Wmo vindt een omslag plaats van aanbodgericht naar vraaggericht, een werkwijze die uitgaat van de eigen kracht van de bewoners. Het college wil extra investeren in de lokale economie, waarbij het principe wordt gehanteerd van `social return'. Daarbij worden met ondernemers afspraken gemaakt om bijstandsgerechtigden aan werk te helpen. Bij alle gemeentelijke opdrachten voor werken en diensten wordt voortaan `social return (5% regeling)' als selectiecriterium toegepast. Behalve in de sectoren zorg, schoonmaak, vervoer zal social return ook bij bouw en infrastructurele werken worden toegepast. De uitvoering start in 2011 via een pilot. De gemeente Schiedam beperkt de kosten voor inhuur van personeel. Naast de genoemde ombuigingen stelt het college extra geld beschikbaar voor een aantal prioriteiten, zoals een meerjarig integraal uitvoeringsprogramma voor overbewoning en



MOE-landers. Dit richt zich onder meer taalonderwijs, specifieke aandacht voor kinderen van arbeidsmigranten, zelforganisatie van arbeidsmigranten, beheersing van de huisvesting van arbeidsmigranten door verdere aanscherping van het vergunningenstelsel voor woningonttrekking, handhaving daarop en in zijn algemeenheid de bestrijding van eventuele overlast. Ook voor de ontwikkeling van de binnenstad worden middelen vrijgemaakt en de succesvolle persoonsgerichte aanpak van jeugdige en volwassen veelplegers en nazorg aan ex-gedetineerden wordt voortgezet. Voorheen werd deze aanpak bekostigd vanuit de middelen van het Grotestedenbeleid, maar die zijn weggevallen. Dit geldt ook voor de voortzetting van de succesvolle aanpak van huiselijk geweld. De aandacht is er nu op gericht een antwoord te vinden op de aanvullende financiële opgave van 2,9 miljoen in 2012, oplopend tot 5,3 miljoen in 2015. Deze bedragen zijn voorlopig; de financiële effecten van de meicirculaire van het Rijk en het Bestuursakkoord moeten nog in beeld worden gebracht. Het college informeert de gemeenteraad nader, zodra deze effecten bekend zijn. Het college buigt zich in de komende maanden over de vraag hoe de gemeentelijke taken slim, effectief en tegen aanvaardbare kosten kunnen worden uitgevoerd. Bekeken wordt welke taken kunnen worden afgestoten, op afstand gezet of uitgevoerd in samenwerking met andere partijen, zoals andere gemeenten, partners en burgers.

2