GVB


Meer veiligheid in het OV

10 juni 2011

GVB medewerkers beoordelen de veiligheid in en rond het openbaar vervoer in Amsterdam in 2010 met een gemiddeld rapportcijfer van 6,7. Ook geven zij dit jaar een weer hogere waardering voor het veiligheidsbeleid dat GVB voert en is hun veiligheidsgevoel in het OV vergroot.
De ondervraagde reizigers sluiten zich hierbij aan: ook zij voelen zich veiliger in het OV, of op zijn minst even veilig. Hiermee laat GVB zien dat de jarenlange integrale aanpak, ook echt resultaat oplevert. Dit blijkt uit de landelijke personeelsmonitor die tweejaarlijks door het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV) wordt uitgevoerd.

Integrale aanpak
In 1999 is GVB gestart met het aanpakken van de problemen op het gebied van sociale veiligheid. Incidenten worden in deze aanpak niet als op zichzelf staande gebeurtenissen gezien, maar er wordt gekeken naar oorzaken en verbanden. Dit heeft geleid tot een integrale aanpak van de problemen in het openbaar vervoer. Enkele van de meest in het oog springende maatregelen zijn de terugkeer van de conducteur op de tram, camera's in alle bussen en trams en op alle metrostations, scholierenvoorlichting, weerbaarheidcursussen voor rijdend personeel, de aanpak van het zwartrijden in de metro en meer toezicht en service. GVB werkt hierbij ook regelmatig samen met Stadstoezicht, Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer, het Openbaar Ministerie en politie om agressie en geweld in het OV zo goed mogelijk aan te pakken of te voorkomen.

Veiligheidsmaatregelen GVB
De cijfers uit de personeelsmonitor laten zien dat maatregelen op het gebied van sociale veiligheid ook écht effect hebben. Van de eigen medewerkers geeft 23% aan dat GVB veel doet aan veiligheid. In 2008 was dit nog 20%. Ook zijn de medewerkers steeds positiever. In 2006 had 67% een positief beeld over de veiligheidsmaatregelen, in 2010 is dat 74%.Het rapportcijfer dat medewerkers hiervoor geven is een 6,4. Hiermee scoort GVB 0,2% hoger dan het landelijk gemiddelde.

Veiligheidsgevoel
De integrale aanpak van de problemen op het gebied van sociale veiligheid moet leiden tot minder incidenten en een beter veiligheidsgevoel (subjectieve veiligheid) van zowel reizigers als medewerkers. In 2010 geeft 53% van de GVB medewerkers aan dat zij zich zeer veilig voelen in het OV, tegenover 47% in 2008. Ook de reizigers gaven in de landelijke monitor aan dat zij zich veiliger voelen of dat hun veiligheidsgevoel op hetzelfde niveau is gebleven. Minder incidenten Ook het aantal strafbare en niet stafbare incidenten is afgenomen (objectieve veiligheid). Zo laten de meest recente uitkomsten zien dat het percentage bedreigingen bij GVB met 10% gedaald is, het percentage mishandelingen van 11% naar 6% is gegaan - en daarmee op het landelijke gemiddelde is gekomen. Daar komt zelfs bij dat het percentage diefstallen lager (5%) is dan het landelijk gemiddelde (7%).