Meer steun voor brandbrief tegen cookiewet

Persbericht van Samenwerkende organisaties van de

internetbranche
Amsterdam, 10 juni 2011 NOS en NRC Media hebben aangegeven zich achter de oproep van de samenwerkende organisaties uit de internetbranche te scharen. Deze organisatie hebben vanmiddag een brief naar de media en de politiek gestuurd waarin ze aangeven verbaasd te zijn over een amendement van PVV, PvdA en D66 waarover dinsdag a.s. gestemd zal worden.
Alhoewel de woordvoerders van PVV, D66 en PvdA zeggen de internetters een warm hart toe te dragen, hebben zij een amendement opgesteld dat de surfervaring grote schade toebrengt. Bovendien gaan zij volledig voorbij aan het onlangs gelanceerde volg-me-niet register, een initiatief dat recht doet aan het gebruiksgemak van internet, de privacy van de webbezoeker en de concurrentiepositie van de Nederlandse online industrie in Europa.

Gebruikersgemak verslechtert
Online adverteerders plaatsen reclame cookies om webbezoekers advertenties te tonen op basis van hun surfgedrag. Deze advertenties betalen de 'gratis' content op internet. Europa verplicht organisaties die cookies plaatsen nu om internetters hier beter over te informeren en hen te wijzen op de mogelijkheden cookies te weigeren via de beveiliging van de browser. Maar Nederland wil nu het beste jongetje van de klas zijn door extra strenge regels voor cookies te introduceren, die hun doel compleet voorbij schieten. PVV, PvdA en D66 willen ondubbelzinnige toestemming voor cookies, waarbij de webgebruiker telkens actief moet aangeven of hij een cookie wil. Een bijzonder slecht idee aangezien het gebruiksgemak van internet zal verslechteren wanneer een bezoeker per site 10x toestemming moet geven, er schijnveiligheid ontstaat doordat de gebruiker de schermen automatisch zullen wegklikken, betaalde content en pop-ups toenemen omdat bedrijven andere verdienmodellen moeten gebruiken en tenslotte de concurrentiepositie van Nederland in Europa verslechtert: Het voorstel ondermijnt de concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven ten opzichte van andere landen. En het probleem verdwijnt niet: buitenlandse bedrijven kunnen wel cookies plaatsen op pc's van Nederlandse gebruikers.

Volg-me-niet-register
Het Europese bedrijfsleven heeft de politiek een oplossing voorgesteld die deze problemen niet kent. Bij deze uitwerking bevat reclame op basis van surfgedrag een icoon. Een klik op het icoon leidt de webbezoeker naar de website (www.youronlinechoices.eu/nl) die op een heldere manier meer informatie geeft over cookiereclame en de bedrijven die hierin actief zijn. Daarnaast bevat de website een volg-me-niet register met een overzicht van cookies op de pc en de mogelijkheid deze met één druk op de knop uit te schakelen. Eurocommissaris Neelie Kroes heeft het proces begeleid en ons omringende landen als Engeland en Frankrijk hebben de regeling omarmd. Ook de Consumentenbond is voorstander van heldere zelfregulering, als aanvulling op wetgeving.

De bedrijven zijn erg blij dat nu ook de NOS en NRC Media zich achter hun oproep scharen. de volgende organisaties ondersteunen de oproep:

Bindinc.
BVA (Bond van Adverteerders)
Centrum voor Merk & Communicatie
DDMA (Dutch Dialogue Marketing Association),
De Persgroep NV
Hearst Magazines Netherlands BV
IAB (Interactive Advertising Bureau),
NRC Media
NOS
NUV (Nederlands Uitgeversverbond)
Sanoma Media
Telegraaf Media Groep NV
Veronica Uitgeverij B.V.
VINEX (Verenigde Internet Exploitanten)
Wegener
WPG Uitgevers b.v.




Razende Robot Reporter