Gemeente Vlaardingen



-

Gemeente Vlaardingen neemt Bewijs van Goede Dienst in ontvangst


09-06-2011 |

Donderdag 9 juni nam wethouder Vera Kalf-Müller het Bewijs van Goede Dienst in ontvangst van het ministerie van Economische Zaken. De gemeente Vlaardingen heeft een onderzoek laten uitvoeren naar de kwaliteit van de dienstverlening aan bedrijven. Meetpunt daarbij is het landelijke Normenkader voor Bedrijven. Door het onderzoek uit te voeren is zichtbaar geworden hoe de gemeente ten aanzien van de norm scoort. Met het Bewijs van Goede Dienst is ook een verbeterplan opgesteld om de dienstverlening aan bedrijven zichtbaar te verbeteren.

Tijdens het onderzoek is de dienstverlening bij het verlenen van diverse vergunningen beoordeeld op acht normen. Voorbeelden zijn klanttevredenheid, afhandeltijd en deskundigheid van medewerkers van de gemeente. In totaal werden 45 dossiers beoordeeld en geanalyseerd. Ook hebben 30 Vlaardingse ondernemers meegewerkt om de gemeentelijke dienstverlening te beoordelen. Vervolgens is op twee producten, de horecavergunning en de parkeervergunning, uitgebreid ingezoomd tijdens een workshop. Aan deze workshop namen zowel ondernemers als betrokken gemeentelijke afdelingen deel.

Het Normenkader voor Bedrijven is een gezamenlijke productie van MKB-Nederland, VNO-NCW, Kamer van Koophandel, Vereniging Nederlandse Gemeenten en de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties, Economische Zaken en Financiën.

Verbeterpunten
De gemeente ziet het Bewijs van Goede Dienst vooral als een stimulans om verder te blijven werken aan de verbeterpunten van dienstverlening aan bedrijven. Het inkorten en slimmer organiseren van aanvraagprocessen is een van de aandachtspunten waar de komende tijd op ingezet gaat worden. Zaken doen met de gemeente moet makkelijker worden met minder administratieve rompslomp. Verder wordt er met de inzet van mediation naar gestreefd bezwaarschriften zo veel mogelijk te voorkomen. De actualiteit van de gemeentelijke informatie op de site, in brochures en formulieren is ook onderzocht. Daarmee scoort de gemeente boven het gemiddelde.

Kwaliteit dienstverlening
De gemeente Vlaardingen werkt voortdurend aan het verbeteren van de dienstverlening. Het Bewijs van Goede Dienst is daar onderdeel van. Het doel is dat de gemeente in 2015 op 80 procent van alle vragen van burgers, ondernemers en instellingen direct een juist antwoord geeft. Er is één telefoonnummer, één fysieke informatiebalie, één website met een digitaal loket en één postadres waar Vlaardingse burgers, ondernemers en instellingen terecht kunnen met al hun vragen aan de overheid.

Contactinformatie

Postbus 1002
3130 EB Vlaardingen
Mail: Contactformulier
Tel. (010) 248 4000