Ingezonden persbericht


Correctie in op 31 mei verzonden persbericht: de films zijn vanaf 1 juni te zien in het informatiecentrum. Zie hieronder de gewijzigde versie van het persbericht

Unieke samenwerking tussen Kröller-Müller Museum en ArtEZ Resultaat Minor 'moving picture' te zien in informatiecentrum museum

Je laten inspireren door het werk van je voorgangers, dat is de insteek van de minor 'moving picture', geïnitieerd door de opleiding Fine Art in Arnhem van ArtEZ hogeschool voor de kunsten. Een tiental studenten zijn aan de slag gegaan met werken uit de collectie van het Kröller-Müller Museum en hebben korte films gemaakt. Ze hebben kunsthistorisch onderzoek gedaan om een compleet beeld van de kunstenaar, de stroming en de tijdgeest te krijgen waardoor de films een zekere diepgang hebben gekregen. Zo verschillend als de collectie van het museum is, zo verschillend zijn de studenten en zo verschillend is het eindresultaat. De films zijn vanaf 1 juni te zien in het informatiecentrum van het Kröller-Müller Museum en na 10 juni via de website www.kmm.nl.

ArtEZ biedt de audiovisuele minor 'moving picture' aan in samenwerking met het Kröller-Müller Museum. Uitgangspunt voor deze minor zijn schilderijen uit de collectie van het museum. Geïnspireerd door het beeld, de kunstenaar en/of de context maakt de student een korte, op zich zelf staande film (1 tot 3 minuten). Vooronderzoek van het object is hierbij van belang om tot goed resultaat te komen.

De minor heeft de vorm van een praktijkopdracht. Het volledige proces van het maken van een film wordt gevolgd. Vanaf research van het onderwerp, naar ideevorming en ontwikkeling van het scenario tot en met het maken van de film. Er wordt zowel individueel als in teams gewerkt. Het docententeam Fine Art van de kunstacademie in Arnhem heeft de studenten begeleid, daar waar het hun specialismen betreft. Andere kennis is aangeboden door externe deskundigen zoals een documentairemaker, scenario schrijver, scriptdoctor, een regisseur, een cameraman en een editor. >>>>>>>>>>>