Ingezonden persbericht



- Persbericht -

Amsterdam, 28 april 2011

Amsterdam kiest de StraatKunstPrijs 2011

JCDecaux stelt reclameruimte beschikbaar voor de StraatKunstPrijs in Amsterdam, Groningen en Brabant

Amsterdammers kunnen stemmen op hun favoriete straatkunstwerk voor de StraatKunstPrijs 2011. Deze prijs is in het leven geroepen om openbare kunstwerken extra onder de aandacht te brengen. Stadsmeubilairbedrijf JCDecaux stelt reclameruimte beschikbaar om Amsterdammers attent te maken op deze wedstrijd. Zij steunt dit initiatief omdat zij vindt dat kunst een positieve bijdrage levert aan een kwalitatief hoogwaardige openbare ruimte. Kunstwerken kunnen tot 9 mei worden genomineerd en op 10 juni zal de winnaar worden bekendgemaakt. Naast Amsterdam, zal ook in Groningen en Brabant een StraatKunstPrijs worden uitgeloofd.

In elke stad staan meerdere bijzondere kunstwerken op straat. Deze objecten worden niet altijd opgemerkt door voorbijgangers. De StraatKunstPrijs moet deze kunstwerken bekend maken onder een groter publiek, zodat ze betekenis en waarde krijgen in het publieke domein. Buitenreclame-exploitant JCDecaux ondersteunt dit initiatief, als partner van gemeenten in een schone, kwalitatief hoogwaardige ruimte, en stelt reclameruimte beschikbaar voor de StraatKunstPrijs in Amsterdam, Groningen en Brabant.

Tot 9 mei kunnen Amsterdammers hun favoriete straatkunstwerk nomineren voor de Straatkunstprijs 2011. Dit kan via de website van de StraatKunstPrijs of smartphone met behulp van locaties op Google Streetview. Vanaf 15 mei worden de nominaties bekendgemaakt en is het mogelijk om het mooiste straatkunstwerk van de stad te kiezen. De winnaar zal op 10 juni worden gepresenteerd. Naast Amsterdam gaat de wedstrijd volgende week in Groningen en vanaf september in Brabant van start.

JCDecaux draagt kunst vanaf oudsher een warm hart toe. Zo sponsort zij de Hermitage in Amsterdam en organiseerde zij eerder kunstroutes op het Museumplein, onder de naam ARTDecaux. Ook faciliteert de buitenreclame-exploitant een openluchtgalerie in Amstelveen: de Keizer Karel Galerie. René Witzel, algemeen directeur van JCDecaux: "Kunst draagt bij aan een leefbare openbare ruimte. Op mooie, schone plekken worden aantoonbaar minder vernielingen aangebracht." Naast JCDecaux zijn ook het Parool en AT5 mediapartners van de Amsterdamse StraatKunstPrijs.

Kijk voor meer informatie op: www.straatkunstprijs.nl/amsterdam

(einde bericht)

Hyperlinks

JCDecaux: http://jcdecaux.nl

Persruimte JCDecaux: http://jcdecaux.nl/overjcdecaux_nieuws.html



Ingezonden persbericht