Jaarverslag 2010 Commissie voor de Politieklachten
5 juli 2011
De Commissie voor de Politieklachten Amsterdam-Amstelland is wettelijk
verplicht en onafhankelijk. De Commissie adviseert de korpsbeheerder
sedert 1986 over de afdoening van klachten over het optreden van
ambtenaren van politie.
Jaarverslag 2010: minder klachten, meer gegrond
In 2010 zijn 479 klachten ingediend, 16% minder dan het voorgaande
jaar. In 2010 bestonden de klachten uit gemiddeld ruim twee onderdelen.
Het aantal klachtzaken dat in 2010 is afgerond, daalde met 14%. Wat
gebeurde met deze klachten? Het percentage door de politie bemiddelde
klachten daalde tot 45% op het totaal aantal afgeronde klachten terwijl
het aantal adviezen van de Commissie aan de korpsbeheerder van 211 naar
195 daalde. De verhouding tussen bemiddelde klachten en adviezen was
respectievelijk 55/45.
In 99 klachten werd in totaal 110 keer de klager of de politie gehoord.
De vijf meest voorkomende klachtcategorieën waren goed voor ongeveer de
helft van alle klachtonderdelen: uitlatingen / bejegening (21%),
aanhouden en overbrengen (11%), aangifte afhandelen / weigeren (7%)
disproportioneel optreden (6%), en onvoldoende dienstverlening (5%).
Het percentage gegrond verklaarde klachtonderdelen is in het
verslagjaar ten opzichte van 2009 opnieuw licht gestegen: van 21% naar
23%.
In het jaarverslag 2010 besteedt de Commissie uitvoerig aandacht aan
het optreden van de
politie, en dan met name over
* het weigeren aangifte op te nemen,
* beledigen van en door politieambtenaren,
* het niet nakomen van toezeggingen,
* klachten met onvoldoende belang of gewicht,
* camerabeelden en veiligstellen van bewijsmateriaal,
* ongewenste opname in een verzorgingshuis,
* het gebruik van pepperspray, en
* discriminatie.
Daarnaast worden de reacties van de betrokken politieambtenaren na
afloop van de klachtprocedure besproken. Ten slotte bespreekt de
Commissie de drie adviezen die de korpsbeheerder niet overnam: de
mogelijkheid anoniem te getuigen, het parkeergedrag van
politieambtenaren, en het aanhouden omdat iemand geen identiteitsbewijs
ter inzage kon geven maar wel een visitekaartje.
Veilig Amsterdam