Horeca laat miljoenen liggen door onbekwaamheid in onderhandelen


HELMOND, 20110705 -- Uit onderzoek van Brouwerij Advies Nederland is gebleken dat de Nederlandse horeca veel geld laat liggen. Met name door onbekwaamheid in het onderhandelen worden er matige deals afgesloten met brouwerijen, verhuurders en leveranciers. Dit heeft grote financiële gevolgen voor de horeca in het algemeen, maar vooral voor de gebonden horecaondernemers.

Het onderzoek richtte zich op de verschillen tussen de
bestaande commerciële afspraken, en de resultaten van de onderhandelingen,
gevoerd door Brouwerij Advies Nederland. De resultaten van het onderzoek laten duidelijk grote verschillen zien. Voor bijna alle bedrijven geldt, dat de
ondernemers denken een goede commerciële afspraak te hebben, maar in
werkelijkheid er nog veel meer te halen is. Deze verschillen lijken soms
miniem, maar wanneer ze vermenigvuldigd worden met het aantal potentiële
bedrijven, die voor een betere deal in aanmerking komen, dan loopt dat al gauw in de miljoenen. Miljoenen die de komende jaren erg welkom zijn in de Horeca.

“Deze ontwikkelingen zijn niet nieuw, maar het wordt eens tijd dat de
horecaondernemers wakker worden en in de spiegel kijken”, aldus Ben Maas.
“Sinds 1998 heb ik vele onderhandelingen gevoerd in de
horeca. Vaak was er meer mogelijk dan werd gegeven. Vanaf 2008 onderhandel ik
namens de horecaondernemer. Wanneer ik de verschillen in resultaat projecteer
op de gehele horeca, en met name de liberale ondernemers, dan kan ik niet
anders concluderen, dat de horeca miljoenen laat liggen”, aldus Ben Maas van
Brouwerij Advies Nederland. Nog schokkender is, dat er een hoop horecabedrijven zijn, die gebonden zijn aan hun leveranciers of verhuurder. Deze partijen komen er het slechtste af. Doordat hun onderhandelingscapaciteit zeer beperkt is, kunnen ze geen vuist maken. Dit kan per bedrijf al duizenden euro’s per jaar schelen. En dat in een tijd waar elke euro telt.


Een andere conclusie is, dat de gemiddelde horecaondernemer
een matige onderhandelaar is. “Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar ieder
zijn vak. Je moet doen waar je goed in bent. Waar je minder goed in bent, moet je een ander laten doen. Horecaondernemers hebben meestal andere kwaliteiten”, aldus Ben Maas. Naast opties zoals opleiding en training, zijn er gelukkig bedrijven zoals Brouwerij Advies Nederland, die horecaondernemers bijstaan in de onderhandelingen.

De vooruitzichten voor komende jaren zijn beter. Horecaondernemers verenigen zich meer en laten zich vaker bijstaan door een specialist. “De goede ondernemers onderscheiden zich van de rest, dat is altijd zo geweest. We moeten alleen meer goede ondernemers krijgen, en daar willen wij bij helpen”

Brouwerij Advies Nederland

Ben Maas





Brouwerij Advies Nederland