Gemeente Utrecht

2011 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
85 Vragen van mevrouw B. Dibi en de heer drs. R. Post (ingekomen 6 juni 2011
en antwoorden verzonden door het college op 5 juli 2011)

De PvdA-fractie heeft de afgelopen maanden enkele signalen gehad over diverse ongelukken en bijna-ongelukken op het kruispunt Paranadreef-Kasaidreef-Carnegiedreef (hoofdrijbanen en ventwegen). We hebben vernomen dat alleen al de afgelopen weken, drie ongelukken op dit kruispunt zijn gebeurd. Ook uit een wat verder verleden herinnert de fractie zich gevaarlijke situaties op dit kruispunt. Het is een drukke en complexe kruising met veel wegen en verschillende soorten verkeersdeelnemers (waaronder stadsbussen die de draai moeten maken op de rotonde) op een betrekkelijk kleine ruimte. De PvdA wil van het college weten welke maatregelen in het verleden zijn getroffen om het kruispunt veiliger te maken en of voor de toekomst maatregelen worden overwogen om de veiligheid op deze kruising te verbeteren.


1. Bent u bekend met de recente ongelukken op dit kruispunt? Zo ja, welke soorten verkeersdeelnemers waren hierbij betrokken, wat was de oorzaak van deze ongelukken en hoeveel slachtoffers waren hierbij betrokken? Ja. Wij weten onder andere uit overleg met de politie dat er recent ongelukken hebben plaatsgevonden, maar wij beschikken nog niet over alle recente detailgegevens. Wij beschikken op dit moment over de ongevalsgegevens tot en met 2009. De gegevens over ongevallen die hebben plaatsgevonden in 2010 worden medio 2011 door het ministerie van Infrastructuur en Milieu verstrekt. Gegevens over ongevallen in 2011 worden pas in 2012 verwacht.


2. Kunt u tevens een overzicht geven van de ongelukken op dit kruispunt gedurende de afgelopen vijf jaar en daarbij ingaan op de in vraag 1 genoemde aspecten? Zoals bij vraag 1 aangegeven kunnen wij dit voor de periode 2005-2009. In deze vijf jaar zijn er twintig ongevallen geregistreerd. Acht daarvan waren letselongevallen. De overige ongevallen hadden uitsluitend materiële schade tot gevolg. In de bijlage vindt u aanvullende informatie over de ongevallen 2005-2009.


3. Zijn de afgelopen jaren reeds maatregelen genomen om de verkeersveiligheid op dit kruispunt te verbeteren? Zo ja, welke? Is het effect van de genomen maatregelen geëvalueerd? Zo ja, wat was hiervan de uitkomst? Bijna tien jaar geleden is dit kruispunt gereconstrueerd, er zijn maatregelen getroffen om de oversteekbaarheid voor fietsers en voetgangers te verbeteren. Deze reconstructie is indertijd geëvalueerd, conclusie was dat fietsers graag meer ruimte zouden hebben op de kruising. Dit staat geheel los van de ongevallen op de kruising. De ongevallen vinden hoofdzakelijk plaats tussen motorvoertuigen onderling. Het kruispunt is op basis van deze bevindingen niet aangepast omdat dit erg kostbaar is en naar verwachting niet zal leiden tot minder ongevallen.


4. Overweegt u, onder meer op basis van de recente ongelukken op dit kruispunt, nadere maatregelen (op het kruispunt zelf of in de directe nabijheid) om de verkeersveiligheid op dit kruispunt te verbeteren? Zo ja, welke en wanneer worden deze uitgevoerd? Zo nee, waarom niet? Ja. Uit observatie ter plaatse door de politie blijkt dat er op de zuidelijke rijbaan een uitzichtbelemmerend bord staat. Volgens de politie is dit mogelijk een oorzaak van een aantal ongevallen. Ook ontbreekt op de noordelijke rijbaan een voorrangsbord. In de eerste week van juli worden de benodigde aanpassingen aan de bebording uitgevoerd..

Als gevolg van onder meer de voorziene opwaardering van de Noordelijke Randweg Utrecht en de in het collegeprogramma gemaakt keuzes over de bereikbaarheid van Utrecht-West zal het autoverkeer in het betreffende deel van Overvecht-Noord vermoedelijk nog verder toenemen de komende jaren. Niet voor niets wordt in het collegeprogramma 'extra zorg' bepleit voor de situatie in Overvecht, onder meer door stil asfalt en een mogelijke snelheidsbeperking op de Einsteindreef.
5. Welke invloed heeft het verwachte toenemende autoverkeer in Overvecht-Noord op de verkeersveiligheid op de nu al drukke kruising Paranadreef- Kasaidreef- Carnegiedreef en op de omgeving van deze kruising? Worden, gelet op het verwachte toenemende verkeer, extra maatregelen overwogen? Zo ja, welke? Zo nee, waarom niet? Wij verwachten niet dat het autoverkeer in Overvecht Noord en specifiek op de kruising Paranadreef- Kasaidreef- Carnegiedreef zal toenemen. Eerder verwachten we dat, als gevolg van de verbetering van de doorstroming op de NRU, het doorgaand verkeer over de Carnagiedreef (licht) zal afnemen. Daarom overwegen wij vooralsnog geen extra maatregelen, wel monitoren wij de situatie zorgvuldig.

BIJLAGE BIJ SV 2011 NR. 85. ONGEVALLEN PARANADREEF ­ KASAIDREEF ­ CARNEGIEDREEF 2005 ­ 2009 In 5 jaar hebben in totaal 20 ongevallen plaatsgevonden waarvan 8 met gewonden en 12 met uitsluitend materiële schade. Hoofdtoedracht van de ongelukken is voorrang/doorgang verlenen (19x). De ongevallen hebben alle op de hoofdrijbaan plaatsgevonden: 17 op de zuidelijk baan (richting Einsteindreef), 3 op de noordelijke rijbaan (alle drie slachtofferongevallen).

OMSTANDIGHEDEN / JAAR
omschrijving totaal aantal ongevallen totaal aantal slachtoffer ongevallen 1 1 3 2 1 8

waarvan ernstige ongevallen

dodelijke ongevallen

ziekenhuis ongevallen

overige gewonden ongevallen

UMS (uitsluitend materiële schade) ongevallen
6 2 3 1 0 12

2005 2006 2007 2008 2009 Totaal

7 3 6 3 1 20

0 0 2 1 1 4

0 0 0 0 0 0

0 0 2 1 1 4

1 1 1 1 0 4

OMSTANDIGHEDEN / BOTSPARTNERS
omschrijving totaal aantal ongevallen totaal aantal slachtoffer ongevallen 3 5

waarvan ernstige ongevallen

dodelijke ongevallen

ziekenhuis ongevallen

overige gewonden ongevallen

UMS (uitsluitend materiële schade) ongevallen
11 0

Snelverkeer / Snelverkeer Snelverkeer / Langzaam verkeer Snelverkeer / Overig Totaal

14 5

1 3

0 0

1 3

2 2

1 20

0 8

0 4

0 0

0 4

0 4

1 12

BESTUURDERS - VOETGANGERS / VERVOERWIJZE
omschrijving
Personenauto Bestelauto Vrachtauto Overige voertuigen Bromfiets + Fiets Totaal

totaal bestuurders
36 1 1 1 1 4 44

totaal slachtoffers
5 0 0 0 3 4 12

waarvan ernstige slachtoffers

1 0 0 0 2 2 5

BESTUURDERS - VOETGANGERS / LEEFTIJD (PVE)
omschrijving
16 t/m 17 jaar 18 t/m 24 jaar 25 t/m 59 jaar 60 jaar en ouder Totaal

totaal bestuurders
1 5 30 8 44

totaal slachtoffers
3 0 8 1 12

waarvan ernstige slachtoffers
2 0 3 0 5