1 op de 6 Nederlanders vergeet nog steeds vloeistofregel op luchthaven

Persbericht van World Ticket Center B.V.

Amsterdam,30 augustus 2011 - 'Heeft u na de invoering van de vloeistofregel weleens iets moeten weggooien bij de bagagecontrole op een luchthaven?'. Deze vraag heeft reisorganisatie World Ticket Center gesteld aan 500 klanten. 84% zegt zich goed bewust te zijn van de regel en bij hen is nog nooit te veel vloeistof in hun handbagage aangetroffen, 16% van de ondervraagden heeft sinds de regelgeving weleens vloeibare producten moeten weggooien. Welke producten precies? Spuitdeodorant staat aan kop met 21%, hierna volgt parfum 17%, lenzenvloeistof 14%, water/frisdrank 12%, alcoholische drank 11%, zonnebrandcrème 10%, etenswaar 9% en overige producten 6%. Schiphol geeft aan alle ingenomen producten te vernietigen.

De strenge regel is in november inmiddels al vijf jaar van kracht, hoe komt het dat men nog steeds regelmatig te veel vloeistoffen bij zich heeft in de handbagage? 31% gaf hierop als antwoord geen extra check te hebben gedaan in de handbagage vanwege tijdgebrek, 28% zegt niet te weten dat spuitbussen en gels ook als vloeistof worden gezien, 21% zegt thuis of op de vakantiebestemming te zijn vergeten de ontdekte vloeistof alsnog in de koffer te stoppen en 20% zegt simpelweg de hele vloeistofregel te zijn vergeten door spanning voor het vliegen.

Sinds november 2006 heeft elke reiziger te maken met de strikte regels die worden gehanteerd voor de inhoud van handbagage. Alle vloeistoffen, lotions, spuitbussen, gels, pasta's en scheerschuim mogen alleen in maximaal 100 ml hoeveelheden per stuk worden meegenomen, met als extra voorwaarde dat deze producten allen moeten passen in een hersluitbare doorzichtige zak met een maximum inhoud van 1 liter. Er zijn twee uitzonderingen op deze regel: babyvoeding en medicijnen die tijdens een vlucht nodig zijn. Echter geven onze ondervraagde klanten aan dat niet elke controlemedewerker op een luchthaven twee bovenstaande vloeistoffen als uitzondering ziet. Zo gaf 5% van onze reizigers met kleine kinderen aan weleens een discussie te hebben gevoerd met een controlemedewerker die babyvoeding (melkpoeder gemengd met water, roosvicee, fruithapje) wilde weigeren en ondervond problemen met medicijnen. In geen van bovenstaande gevallen zijn de babyvoeding of medicijnen geweigerd, omdat een supervisor de situatie in goede banen leidde.

'Wij hopen dat de vloeistofregel in de toekomst wordt versoepeld, omdat veel van onze klanten dit een bron van irritatie vinden voorafgaand aan hun reis. Het feit dat er zelfs over babyvoeding en medicijnen discussies moeten plaatsvinden, geeft de ernst van de situatie aan. Veiligheid staat voor alles, maar het moet niet ten koste gaan van de vakantievoorpret.' aldus Rémi Wouters Marketing Manager van World Ticket Center.

*

Links:
http://www.worldticketcenter.nl/



Razende Robot Reporter