1 op de 6 Nederlanders vergeet nog steeds vloeistofregel op luchthaven
Persbericht van World Ticket Center B.V.
Amsterdam,30 augustus 2011 - 'Heeft u na de invoering van de
vloeistofregel weleens iets moeten weggooien bij de bagagecontrole op
een luchthaven?'. Deze vraag heeft reisorganisatie World Ticket Center
gesteld aan 500 klanten. 84% zegt zich goed bewust te zijn van de regel
en bij hen is nog nooit te veel vloeistof in hun handbagage
aangetroffen, 16% van de ondervraagden heeft sinds de regelgeving
weleens vloeibare producten moeten weggooien. Welke producten precies?
Spuitdeodorant staat aan kop met 21%, hierna volgt parfum 17%,
lenzenvloeistof 14%, water/frisdrank 12%, alcoholische drank 11%,
zonnebrandcrème 10%, etenswaar 9% en overige producten 6%. Schiphol
geeft aan alle ingenomen producten te vernietigen.
De strenge regel is in november inmiddels al vijf jaar van kracht, hoe
komt het dat men nog steeds regelmatig te veel vloeistoffen bij zich
heeft in de handbagage? 31% gaf hierop als antwoord geen extra check te
hebben gedaan in de handbagage vanwege tijdgebrek, 28% zegt niet te
weten dat spuitbussen en gels ook als vloeistof worden gezien, 21% zegt
thuis of op de vakantiebestemming te zijn vergeten de ontdekte
vloeistof alsnog in de koffer te stoppen en 20% zegt simpelweg de hele
vloeistofregel te zijn vergeten door spanning voor het vliegen.
Sinds november 2006 heeft elke reiziger te maken met de strikte regels
die worden gehanteerd voor de inhoud van handbagage. Alle vloeistoffen,
lotions, spuitbussen, gels, pasta's en scheerschuim mogen alleen in
maximaal 100 ml hoeveelheden per stuk worden meegenomen, met als extra
voorwaarde dat deze producten allen moeten passen in een hersluitbare
doorzichtige zak met een maximum inhoud van 1 liter. Er zijn twee
uitzonderingen op deze regel: babyvoeding en medicijnen die tijdens een
vlucht nodig zijn. Echter geven onze ondervraagde klanten aan dat niet
elke controlemedewerker op een luchthaven twee bovenstaande
vloeistoffen als uitzondering ziet. Zo gaf 5% van onze reizigers met
kleine kinderen aan weleens een discussie te hebben gevoerd met een
controlemedewerker die babyvoeding (melkpoeder gemengd met water,
roosvicee, fruithapje) wilde weigeren en ondervond problemen met
medicijnen. In geen van bovenstaande gevallen zijn de babyvoeding of
medicijnen geweigerd, omdat een supervisor de situatie in goede banen
leidde.
'Wij hopen dat de vloeistofregel in de toekomst wordt versoepeld, omdat
veel van onze klanten dit een bron van irritatie vinden voorafgaand aan
hun reis. Het feit dat er zelfs over babyvoeding en medicijnen
discussies moeten plaatsvinden, geeft de ernst van de situatie aan.
Veiligheid staat voor alles, maar het moet niet ten koste gaan van de
vakantievoorpret.' aldus Rémi Wouters Marketing Manager van World
Ticket Center.
*
Links:
http://www.worldticketcenter.nl/
Razende Robot Reporter