Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier

Positieve vibes bij workshops voor gemeenten

Publicatiedatum : 4 november 2011

Samen sterk-bijeenkomst in Uitgeest (6 september)

Alkmaar, dinsdagochtend, 13 september: Ietwat afwachtend komen de deelnemers aan de workshop 'Samen sterk in waterwerk' de door de gemeente Alkmaar geregelde zaal bij het AZ-stadion binnen. De gemeente is gastheer van de HHNK-workshop die door Vergunningen & Handhaving is opgezet. "Een interactieve workshop waar we samen met alle gemeenten in ons gebied kijken naar verschillende praktijkcases" legt Mariska Schoo, adviseur vergunningen, uit. Ineke Willemse, ook adviseur vergunningen, vult aan: "Afgelopen jaren hebben er veel veranderingen plaatsgevonden op het gebied van wetgeving. We merkten dat veel gemeenten met vragen zaten. Een rondje langs een vijftal gemeenten leerde ons dat er behoefte was aan praktijkvoorbeelden, naslagwerk en contact met elkaar. Deze workshop speelt daarop in."

Veranderde wetgeving

In 2009 is de nieuwe Waterwet (Wtw) van kracht geworden en in 2010 de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Daarnaast is een digitaal loket het Omgevingsloket Online (OLO) de lucht ingegaan waardoor er voor de gemeenten nu een belangrijke loketfunctie is ontstaan. De adviseurs van Vergunning & Handhaving gaan daarom tussen 6 september en 29 november langs alle gemeenten om uit te leggen wat er is veranderd en hoe gemeenten en hoogheemraadschap samen kunnen optrekken richting de burger. In totaal vinden er 11 workshops plaats waar telkens 3 tot 5 gemeenten aan deelnemen.

Gedeeld belang: helderheid voor de burger

De workshop stelt het belang van de burger voorop. Die zit met vragen over een vergunning en klopt aan bij de gemeente. Vaak is een receptioniste of telefoniste het eerste contact. Zij verwijst vervolgens door: naar een collega in de gemeente of naar het hoogheemraadschap. Soms wordt er verkeerd doorverwezen. En krijgt de burger het gevoel van het kastje naar de muur te worden gestuurd. De bijeenkomst gaat daarom in op vragen als: 'Kan een omgevingsvergunning ook een watervergunning zijn?' en 'Wat is een dijk?' Mariska: "Het lijken eenvoudige vragen, maar wat wij bijvoorbeeld als een dijk zien (inclusief beschermingszone), wijkt soms behoorlijk af van wat een gemeente als dijk ziet (de straat bovenop een dijk). En daarmee ontstaan al onduidelijkheden." Terwijl HHNK en gemeente juist als eenheid willen optreden richting die burger.

Makkelijker contact

In kleinere praktijkgroepen wordt met laagdrempelige voorbeelden ingezoomd op specifieke onderwerpen: waterkeringen, grondwater en zaken die met de Keur samenhangen. Ineke: "Het zijn interactieve workshops, we vertellen niet alleen het HHNK-verhaal maar ons gezamenlijke verhaal." Mariska vult aan: "We willen daarom ook bewust in de groep staan en niet op een podium. Het gaat om het contact, om het maken van de verbinding. Als je elkaar gezien hebt, bel je elkaar daarna makkelijker op. Het hoogheemraadschap krijgt voor de gemeenten een gezicht."

Bedankt

Ze hebben bij Vergunningen & Handhaving wel gemerkt dat er een drempel is geslecht. Er worden meer vragen via de mail gesteld, gericht aan specifieke personen. En wat leuk is: de mailtjes beginnen vrijwel allemaal met een bedankje voor de interessante workshop. "Dan hebben we toch wat bereikt!" glundert Ineke.

Ineke spreekt de zaal toe in Harenkarspel (11 oktober).

Samen sterk-bijeenkomst in het AZ-stadion in Alkmaar (13 september)