Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier
Positieve vibes bij workshops voor gemeenten
Publicatiedatum : 4 november 2011
Samen sterk-bijeenkomst in Uitgeest (6 september)
Alkmaar, dinsdagochtend, 13 september: Ietwat afwachtend komen de
deelnemers aan de workshop 'Samen sterk in waterwerk' de door de
gemeente Alkmaar geregelde zaal bij het AZ-stadion binnen. De gemeente
is gastheer van de HHNK-workshop die door Vergunningen & Handhaving is
opgezet. "Een interactieve workshop waar we samen met alle gemeenten in
ons gebied kijken naar verschillende praktijkcases" legt Mariska Schoo,
adviseur vergunningen, uit. Ineke Willemse, ook adviseur vergunningen,
vult aan: "Afgelopen jaren hebben er veel veranderingen plaatsgevonden
op het gebied van wetgeving. We merkten dat veel gemeenten met vragen
zaten. Een rondje langs een vijftal gemeenten leerde ons dat er
behoefte was aan praktijkvoorbeelden, naslagwerk en contact met elkaar.
Deze workshop speelt daarop in."
Veranderde wetgeving
In 2009 is de nieuwe Waterwet (Wtw) van kracht geworden en in 2010 de
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Daarnaast is een
digitaal loket het Omgevingsloket Online (OLO) de lucht ingegaan
waardoor er voor de gemeenten nu een belangrijke loketfunctie is
ontstaan. De adviseurs van Vergunning & Handhaving gaan daarom tussen 6
september en 29 november langs alle gemeenten om uit te leggen wat er
is veranderd en hoe gemeenten en hoogheemraadschap samen kunnen
optrekken richting de burger. In totaal vinden er 11 workshops plaats
waar telkens 3 tot 5 gemeenten aan deelnemen.
Gedeeld belang: helderheid voor de burger
De workshop stelt het belang van de burger voorop. Die zit met vragen
over een vergunning en klopt aan bij de gemeente. Vaak is een
receptioniste of telefoniste het eerste contact. Zij verwijst
vervolgens door: naar een collega in de gemeente of naar het
hoogheemraadschap. Soms wordt er verkeerd doorverwezen. En krijgt de
burger het gevoel van het kastje naar de muur te worden gestuurd. De
bijeenkomst gaat daarom in op vragen als: 'Kan een omgevingsvergunning
ook een watervergunning zijn?' en 'Wat is een dijk?' Mariska: "Het
lijken eenvoudige vragen, maar wat wij bijvoorbeeld als een dijk zien
(inclusief beschermingszone), wijkt soms behoorlijk af van wat een
gemeente als dijk ziet (de straat bovenop een dijk). En daarmee
ontstaan al onduidelijkheden." Terwijl HHNK en gemeente juist als
eenheid willen optreden richting die burger.
Makkelijker contact
In kleinere praktijkgroepen wordt met laagdrempelige voorbeelden
ingezoomd op specifieke onderwerpen: waterkeringen, grondwater en zaken
die met de Keur samenhangen. Ineke: "Het zijn interactieve workshops,
we vertellen niet alleen het HHNK-verhaal maar ons gezamenlijke
verhaal." Mariska vult aan: "We willen daarom ook bewust in de groep
staan en niet op een podium. Het gaat om het contact, om het maken van
de verbinding. Als je elkaar gezien hebt, bel je elkaar daarna
makkelijker op. Het hoogheemraadschap krijgt voor de gemeenten een
gezicht."
Bedankt
Ze hebben bij Vergunningen & Handhaving wel gemerkt dat er een drempel
is geslecht. Er worden meer vragen via de mail gesteld, gericht aan
specifieke personen. En wat leuk is: de mailtjes beginnen vrijwel
allemaal met een bedankje voor de interessante workshop. "Dan hebben we
toch wat bereikt!" glundert Ineke.
Ineke spreekt de zaal toe in Harenkarspel (11 oktober).
Samen sterk-bijeenkomst in het AZ-stadion in Alkmaar (13 september)