Ingezonden persbericht



---


V I S A E U R OP A | P E R S B E R I C H T

Gestage groei van de consumentenuitgaven op de meeste EU-markten in Q2 Visa Europa's barometer van de EU-consumentenuitgaven geeft aan dat de EU-landen over Q2 van 2011 een groei op jaarbasis van de consumentenuitgaven laten zien van 2,5% Amsterdam, 6 september 2011 ­ Over het tweede kwartaal (Q2) van 2011 zijn de consumentenuitgaven met 2,5% op jaarbasis gestegen, een voortzetting van de groei met 2,5% die voor het eerste kwartaal werd opgetekend. Daarmee laat het eerste halfjaar van 2011 de grootste groei van de consumentenuitgaven in vijf jaar zien, al zouden de vooruitzichten voor de rest van het jaar wel eens minder positief kunnen zijn, gelet op de recente gebeurtenissen in de EU. Het niveau van de consumentenuitgaven is nu zeven kwartalen achtereen gestegen. De grootste groei over Q2 is voornamelijk te danken aan de consumenten in Midden- en Oost-Europa: in Letland en Estland werd een groei met dubbele cijfers genoteerd van respectievelijk 12,6% en 10,2%. Verder werd ook een krachtige groei op jaarbasis opgetekend in de Tsjechië (8,9%), Polen (7%), Slowakije (6,6%) en Litouwen (6,5%). Wat de grootste economieën in de EU betreft, werd een bescheiden groei genoteerd in Frankrijk (2,6%) en Duitsland (3,4%), terwijl Spanje zelfs een veel groter dan verwachte stijging van 4,3% liet zien. De geplaagde perifere landen van de EU, waaronder Portugal en Ierland, zagen hun consumentenuitgaven inkrimpen. Na een jaar van ernstige inkrimping liet het door bezuinigingsmaatregelen getroffen Griekenland over Q2 van 2011 een min of meer constant uitgavenniveau zien.

Barometer gebaseerd op werkelijke uitgaven Visa Europas barometer van de EU-consumentenuitgaven is gebaseerd op werkelijke uitgaven en niet op sentimenten of indrukken. De gegevens worden vervolgens gecorrigeerd waarbij rekening wordt gehouden met de uitgifte van Visa betaalkaarten, de betalingsvoorkeuren van de consument en inflatie. De barometer is een betrouwbare economische indicator, aangezien die een zeer nauwkeurig en uitgebreid inzicht biedt in de consumentenuitgaven in de EU. Anders dan overige indices of onderzoeken die uitgaan van sentimenten of indrukken in bepaalde sectoren, vormt de barometer een nauwkeurige weerslag van de werkelijke consumentenuitgaven in de gehele EU op basis van de toenemende voorkeur van consumenten voor betaalkaarten. In Europa wordt inmiddels van elke 8 euro 1 euro uitgegeven met een Visa betaalkaart.



Uitgaven met Visa betaalkaarten De ongecorrigeerde uitgaven met alle Visa betaalkaarten in de Europese Unie is over Q2 opnieuw gestegen met dubbele cijfers: 13,4%. Dit komt neer op totale uitgaven van 254 miljard euro gedurende dat kwartaal. "Gedurende het tweede kwartaal hebben wij in de meeste markten een gestage groei gezien," aldus Philip Symes, Chief Financial Officer bij Visa Europa: "Gezien de gebeurtenissen van de afgelopen weken, waarin de mondiale aandelenmarkten weer zijn ingezakt en de Europese politici bijeenkwamen voor crisisoverleg over de staatsschulden, lijken de bevindingen voor Q2 haaks te staan op het nieuws. Het is moeilijk in te schatten in welke mate het consumentenvertrouwen in de toekomst een deuk oploopt door de recente gebeurtenissen."

Over Visa Europa's barometer van de EU-consumentenuitgaven Van elke 8 euro die in de EU wordt uitgegeven, wordt meer dan 1 euro uitgegeven met een Visa betaalkaart. Ruim 70% van deze uitgaven wordt gedaan met debet betaalkaarten. Dit betekent dat de barometer een ongekend uitgebreid en actueel inzicht biedt in de toestand van de consumentenuitgaven in de Europese Unie. Visa Europas barometer van de EU-consumentenuitgaven is gebaseerd op de uitgaven met alle kaarten die zijn uitgegeven door Visa, namelijk debet, credit en prepaid betaalkaarten. Markit heeft de barometer ontwikkeld op basis van een model dat de ruwe Visa transactiegegevens corrigeert voor een aantal factoren. Allereerst wordt rekening gehouden met de groei van de activiteiten van Visa en worden de gegevens aangepast overeenkomstig de wijzigingen in het aantal Visa betaalkaarten dat is uitgegeven. Ten tweede wordt een correctie toegepast ter compensatie van de veranderende betalingsvoorkeur voor kaartgebruik. Hierbij wordt uitgegaan van een beoordeling van de trends in geldopnamen en transacties op verkooppunten met Visa betaalkaarten. Om tevens rekening te houden met de inflatie, worden de gegevens ten slotte gecorrigeerd op basis van de wijziging in het consumentenprijsindexcijfer, zodat de gegevens ook echt een indicatie vormen van de wijzigingen in de gezinsuitgaven. De gegevens van Visa hebben de laatste jaren laten zien dat zij goed overeenkomen met vergelijkbare officiële cijfers. De gegevens van Visa omvatten een veel groter bereik aan sectoren dan alleen maar de detailhandel, aangezien de betaalkaarten in toenemende mate worden gebruikt voor de betaling van onder meer openbare voorzieningen en belastingen. Klik voor de volledige barometer van de EU-consumentenuitgaven van Visa Europa op onderstaande link: EU Consumer Spending Barometer ­ Q2 2011


- Einde -

Pagina 2



Over Visa Europa

In Europa zijn meer dan 430 miljoen debet, credit en overige commerciële betaalkaarten van Visa in omloop. Gedurende de 12 maanden eindigend op 31 maart 2011 werden die kaarten gebruikt voor aankopen en opnamen met een totale waarde van 1,6 biljoen euro. 12,5% van de consumentenuitgaven op verkooppunten in Europa wordt verricht met behulp van een Visa betaalkaart, en meer dan 70% daarvan betreft Visa debet betaalkaarten.

Visa Europa is eigendom van en wordt beheerd door meer dan 4.000 Europese aangesloten banken en is opgericht in juli 2004. In oktober 2007 is Visa Europa onafhankelijk geworden van het nieuwe mondiale bedrijf Visa Inc. Visa Europa werkt op basis van een exclusieve, onherroepelijke en eeuwigdurende vergunning in Europa. Als toegewijd Europees betalingssysteem is het in staat snel in te gaan op de specifieke behoeften van de markt van Europese banken en hun klanten ­ kaarthouders en detailhandelaren ­ en om aan de doelstelling van de Europese Commissie te voldoen, namelijk het creëren van een ware interne markt voor betalingen. Visa geniet een ongekende wereldwijde acceptatie. Bovendien is Visa/PLUS een van ,,s werelds grootste mondiale netwerken van bankautomaten, dat in meer dan 200 landen toegang biedt tot contanten in de plaatselijke valuta.

Bezoek onze website