Gemeente Maassluis

Beantwoording vragen MB over gebiedsoverleg

De fractie van Maassluis Belang heeft vragen gesteld over het gebiedsoverleg. Het college heeft de vragen als volgt beantwoord.

Ingevolge artikel 51 van het reglement van orde voor de raadsvergaderingen ca. heeft u namens de fractie van Maassluis Belang schriftelijke vragen gesteld betreffende het gebiedsoverleg.

In deze brief zullen wij uw vragen, in de volgorde waarin ze door u zijn gesteld, cursief weergeven, en aansluitend beantwoorden.


1. Is het college met Maassluis Belang eens dat de doelgroep niet of nauwelijks bereikt wordt?

Het college deelt de opvatting van uw fractie niet. Aan het gebiedsoverleg nemen per gebied

diverse bewonerscommissies en Verenigingen van Eigenaren deel, tevens worden de

gebiedsoverleggen bezocht door individuele bewoners. Bovendien worden de

gebiedsoverleggen door de deelnemers als positief ervaren.


2. Zijn de verwachtingen die de Gemeente Maassluis heeft van dit overleg voldoende bekend bij de betrokken burgers?

In de eerste periode na de start van het gebiedsoverleg is veelvuldig uitgelegd aan bewoners wat de gemeente met het gebiedsoverleg voor ogen heeft. Het helder houden van wederzijdse verwachtingen van zowel professionals als bewoners blijft een punt van aandacht in de communicatie.


3. Maassluis Belang heeft de indruk dat deze overleggen meer een vorm van "Klaagmuur" zijn dan van constructief overleg?

Bij de start van het gebiedsoverleg heeft de wijkcoördinator veel tijd en energie moeten steken

om deelnemers keer op keer te wijzen op het doel van het overleg en de mogelijkheden om

klachten en meldingen bij het meldpunt te doen. Daarnaast is in eerste instantie veel

achterstallig werk in het kader van niet afgehandelde zaken weggewerkt.

In de afgelopen periode is bij meer deelnemers aan het gebiedsoverleg duidelijk geworden welke inbreng zij zelf kunnen hebben.


4. Wat doet u om het Meldpunt Schoon, heel en Veilig meer te profileren en daarmee een functie tussen burger en gemeente te geven?

Het meldpunt schoon, heel en veilig is een onderdeel van de totale gemeentelijke

dienstverlening. Specifiek zijn de doelstellingen voor het meldpunt schoon, heel en veilig:

> Snel en effectief op meldingen reageren

> Onderhoudswerken op elkaar afstemmen

> proactief communiceren met burger over overlast en tijdsduur uitvoering

Communicatie over de gemeentelijke dienstverlening gaat onder meer via de website, de

persoonlijke contacten, buurtbijeenkomsten en de gemeentepagina.

Een snelle, adequate reactie op meldingen over de leefomgeving van burgers draagt bij aan een positieve beleving van de gemeentelijke dienstverlening en helpt bij het zoveel mogelijk

voorkomen van een kloof tussen burger en gemeente.

Uit onderzoek (bron: gemeenteatlas 2009) was het aantal bewoners dat het meldpunt kent in

2005 28%. In 2005 meldde 23% (ofwel 5% van alle bewoners) wel eens gebruik te hebben

gemaakt van het meldpunt; in 2007 was dat 36% (9% van alle bewoners) en in 2009 40% (11% van alle bewoners). Aannemelijk is dat naarmate het meldpunt langer bestaat, de kans dat men er ooit gebruik van maakte ook steeds groter wordt.

Het aantal mensen dat het meldpunt kent, maar er nooit gebruik van maakte is gedaald van 65% in 2005 naar 56% in 2007 en 52% in 2009.

Tot slot zal op de vernieuwde website verbeteringen worden doorgevoerd met kaartmateriaal en beschikbare technieken (zoals applicaties als Buiten Beter) en mogelijk inzet van social media.

Voor de goede orde delen wij u mee dat voor wat betreft de terugkoppeling naar burgers over

de afhandeling van meldingen nog verbetermogelijkheden zijn, dit verloopt nog niet altijd

volgens het principe afspraak=afspraak. Vanzelfsprekend zullen wij ons inspannen om hierop zo spoedig mogelijke termijn verbeteringen aan te brengen.


5. Wegen de kosten van deze gebiedsoverleggen op tegen de resultaten die mogelijk gehaald

worden?

De totale kosten van het gebiedsoverleg bedragen EUR 30.000,-. Hiervan wordt 50% bekostigd

door Maasdelta Maassluis. Het bedrag van EUR 15.000,- dat de gemeente bijdraagt komt uit het

reguliere budget wijk- en buurtbeheer. Overigens bepalen bewoners de wijze waarop het

budget wordt besteed. Het college is van mening dat de resultaten op dit moment in

overeenstemming zijn met het beschikbare budget.


6. Heeft de evaluatie van het eerste jaar leerpunten opgeleverd en zijn die reeds geïmplementeerd?

De evaluatie heeft diverse conclusies opgeleverd. Een aantal daarvan worden op dit moment

uitgevoerd zoals o.a. het opstellen van een communicatieplan voor het gebiedsoverleg.

Bovendien vindt op dit moment overleg plaats met Maasdelta over het opstellen van een

gebiedsvisie voor de 3 gebieden en een gebiedsagenda.


7. Heeft de evaluatie de insteek van de gebiedsoverleggen veranderd en zo ja wat merkt de

Maassluise burgerij hiervan?

Zoals ook in de evaluatie staat wordt, gelet op de ervaringen van het eerste jaar en de mening

van deelnemers aan het gebiedsoverleg de huidige werkwijze van het gebiedsgericht werken

gecontinueerd inclusief verbeterpunten. In de komende periode wordt wel ingezet op het verder inhoud geven aan het gebiedsoverleg.

Daarnaast worden veranderingen doorgevoerd in het voorzitterschap van het gebiedsoverleg.

Het technisch voorzitterschap komt bij de directeur Samenlevingszaken te liggen, waardoor de wijkcoördinator meer invulling kan geven aan zijn rol. Meldingen van bewoners worden gemeld in het wekelijkse Stadsoverleg. Bovendien zullen wethouders bij toerbeurt het gebiedsoverleg bijwonen.

Wij vertrouwen erop u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd