FloraHolland
FloraHolland Eelde in teken van Week van de Alfabetisering
FloraHolland, 6 september 2011 (persbericht) - Op maandag 5 september
is een speciale bus van Stichting Lezen & Schrijven het terrein van
FloraHolland in Eelde opgereden om aandacht te vragen voor het belang
van een structurele aanpak van laaggeletterdheid. Deze hele week staat
het belang van lezen, schrijven en rekenen in Nederland centraal
tijdens `De week van Alfabetisering'. In dat kader rijdt de bus van 5
tot en met 11 september het hele land door en startte vandaag in het
noorden van Nederland. Bij de bloemenveiling in Eelde vond de workshop
`Herkennen en Doorverwijzen voor Leidinggevenden' plaats. Samen met
vestigingsmanager Cees Hoekstra reikte Paul Mosterd, directeur van de
stichting, certificaten uit aan de leidinggevenden bij FloraHolland die
bij de workshop aanwezig waren.
De weekbus van de stichting toert de hele week door het land langs
projecten die bijdragen aan het terugdringen van laaggeletterdheid.
Nadat alle leidinggevenden van FloraHolland Eelde hun naam op de bus
hadden geschreven als steunbetuiging, vertrok de bus naar Friesland
voor het volgende project. FloraHolland heeft vorig jaar tijdens de
Week van de Alfabetisering een convenant getekend waarin ze streeft
naar 100% geletterdheid in drie jaar. Naast reeds uitgevoerde
activiteiten gaat FloraHolland dit jaar deze hele week aan 4.300
medewerkers een persoonlijke brief sturen waarin ze haar personeel
attendeert op de mogelijkheden voor een taalcursus. Daarbij geeft
FloraHolland aan wat de mogelijkheden zijn om zich aan te melden voor
een taalcursus. Beter kunnen lezen en schrijven vergroot de
flexibiliteit, de motivatie en het werkplezier van medewerkers.
Bewustwordingscampagne
FloraHolland, met vestigingen in Aalsmeer, Naaldwijk, Rijnsburg,
Bleiswijk en Eelde, heeft de aanpak van laaggeletterdheid expliciet in
de bedrijfs-CAO opgenomen. De veiling biedt medewerkers onder meer
cursussen aan om beter te leren lezen en schrijven. Laaggeletterdheid
is een lastig te bespreken onderwerp. Medewerkers die problemen hebben
met lezen en schrijven schamen zich hier soms voor. In een
bewustwordings- en voorlichtingscampagne staan posters,
herkenningswijzers voor teamleiders en workshops centraal. In een
programma van drie jaar wil FloraHolland het aantal laaggeletterden
binnen haar bedrijf fors terugbrengen.