FloraHolland


FloraHolland Eelde in teken van Week van de Alfabetisering

FloraHolland, 6 september 2011 (persbericht) - Op maandag 5 september is een speciale bus van Stichting Lezen & Schrijven het terrein van FloraHolland in Eelde opgereden om aandacht te vragen voor het belang van een structurele aanpak van laaggeletterdheid. Deze hele week staat het belang van lezen, schrijven en rekenen in Nederland centraal tijdens `De week van Alfabetisering'. In dat kader rijdt de bus van 5 tot en met 11 september het hele land door en startte vandaag in het noorden van Nederland. Bij de bloemenveiling in Eelde vond de workshop `Herkennen en Doorverwijzen voor Leidinggevenden' plaats. Samen met vestigingsmanager Cees Hoekstra reikte Paul Mosterd, directeur van de stichting, certificaten uit aan de leidinggevenden bij FloraHolland die bij de workshop aanwezig waren.

De weekbus van de stichting toert de hele week door het land langs projecten die bijdragen aan het terugdringen van laaggeletterdheid. Nadat alle leidinggevenden van FloraHolland Eelde hun naam op de bus hadden geschreven als steunbetuiging, vertrok de bus naar Friesland voor het volgende project. FloraHolland heeft vorig jaar tijdens de Week van de Alfabetisering een convenant getekend waarin ze streeft naar 100% geletterdheid in drie jaar. Naast reeds uitgevoerde activiteiten gaat FloraHolland dit jaar deze hele week aan 4.300 medewerkers een persoonlijke brief sturen waarin ze haar personeel attendeert op de mogelijkheden voor een taalcursus. Daarbij geeft FloraHolland aan wat de mogelijkheden zijn om zich aan te melden voor een taalcursus. Beter kunnen lezen en schrijven vergroot de flexibiliteit, de motivatie en het werkplezier van medewerkers.

Bewustwordingscampagne
FloraHolland, met vestigingen in Aalsmeer, Naaldwijk, Rijnsburg, Bleiswijk en Eelde, heeft de aanpak van laaggeletterdheid expliciet in de bedrijfs-CAO opgenomen. De veiling biedt medewerkers onder meer cursussen aan om beter te leren lezen en schrijven. Laaggeletterdheid is een lastig te bespreken onderwerp. Medewerkers die problemen hebben met lezen en schrijven schamen zich hier soms voor. In een bewustwordings- en voorlichtingscampagne staan posters, herkenningswijzers voor teamleiders en workshops centraal. In een programma van drie jaar wil FloraHolland het aantal laaggeletterden binnen haar bedrijf fors terugbrengen.