99% van de huishoudens heeft merchandise in huis

Persbericht van Mediasmarties

In voorbereiding op de Kindermediaweek, die afgelopen zaterdag van start is gegaan, heeft Mediasmarties een onderzoek naar merchandise onder ouders uitgevoerd. Gemiddeld wordt er per huishouden E136,- per jaar uitgegeven aan merchandise. In 99% van de huishoudens wordt aangegeven dat er één of meer merchandise artikelen in huis aanwezig zijn.

Merchandise zijn artikelen die horen bij (bekende personen of karakters uit) films, games en televisieprogramma's. Vaak wordt merchandise gekocht om een kind een plezier te doen (68%) of als cadeautje. Cathy Spierenburg geeft tijdens een presentatie over de resultaten van dit onderzoek aan: "Merchandise zijn een onderdeel geworden van de media-beleving van kinderen. Mediaproducties zijn niet meer alleen een televisieprogramma, maar worden crossmediaal in de markt gezet. Merchandise artikelen horen daar bij".

76% van de ouders geeft aan dat zij soms toegeven aan de voorkeuren van hun kind als het gaat om de aankoop van merchandise. De prijs/kwaliteit verhouding is daarbij voor ouders van groot belang. Meestal wordt er tussen de E5,- en E10,- uitgegeven per artikel. Favoriete aankopen van kinderen zijn een pyjama, kleding, rugzak of speelgoed. Ouders geven daarbij aan dat kinderen het meest met merchandise spelen of merchandise gebruiken als gebruiksvoorwerp.

Vaak hebben ouders niet door hoeveel artikelen in huis eigenlijk merchandise zijn. Zo geeft een ouder in de afsluitende vraag naar op- en aanmerkingen op het onderzoek aan: "Merchandise sluipt er ook in. Zoals bijvoorbeeld een tandenborstel. U vraagt welke artikelen zijn ze merchandise, met voorbeeld en toch denk ik er niet aan". Een andere ouder schrijft: "Het zet jezelf aan om ook eens na te denken over hoeveel merchandise je eigenlijk koopt, je wordt wat bewuster."

Links:
http://www.kindermediaweek.nl



Razende Robot Reporter