99% van de huishoudens heeft merchandise in huis
Persbericht van Mediasmarties
In voorbereiding op de Kindermediaweek, die afgelopen zaterdag van
start is gegaan, heeft Mediasmarties een onderzoek naar merchandise
onder ouders uitgevoerd. Gemiddeld wordt er per huishouden E136,- per
jaar uitgegeven aan merchandise. In 99% van de huishoudens wordt
aangegeven dat er één of meer merchandise artikelen in huis aanwezig
zijn.
Merchandise zijn artikelen die horen bij (bekende personen of karakters
uit) films, games en televisieprogramma's. Vaak wordt merchandise
gekocht om een kind een plezier te doen (68%) of als cadeautje. Cathy
Spierenburg geeft tijdens een presentatie over de resultaten van dit
onderzoek aan: "Merchandise zijn een onderdeel geworden van de
media-beleving van kinderen. Mediaproducties zijn niet meer alleen een
televisieprogramma, maar worden crossmediaal in de markt gezet.
Merchandise artikelen horen daar bij".
76% van de ouders geeft aan dat zij soms toegeven aan de voorkeuren van
hun kind als het gaat om de aankoop van merchandise. De prijs/kwaliteit
verhouding is daarbij voor ouders van groot belang. Meestal wordt er
tussen de E5,- en E10,- uitgegeven per artikel. Favoriete aankopen van
kinderen zijn een pyjama, kleding, rugzak of speelgoed. Ouders geven
daarbij aan dat kinderen het meest met merchandise spelen of
merchandise gebruiken als gebruiksvoorwerp.
Vaak hebben ouders niet door hoeveel artikelen in huis eigenlijk
merchandise zijn. Zo geeft een ouder in de afsluitende vraag naar op-
en aanmerkingen op het onderzoek aan: "Merchandise sluipt er ook in.
Zoals bijvoorbeeld een tandenborstel. U vraagt welke artikelen zijn ze
merchandise, met voorbeeld en toch denk ik er niet aan". Een andere
ouder schrijft: "Het zet jezelf aan om ook eens na te denken over
hoeveel merchandise je eigenlijk koopt, je wordt wat bewuster."
Links:
http://www.kindermediaweek.nl
Razende Robot Reporter