Ingezonden persbericht



Incubate beloont online conversatie en participatie

Festival laat publiek sparen voor exclusieve producten door middel van social media en website

Het Tilburgse festival Incubate heeft, in samenwerking met web ontwikkelaar Freshheads een nieuwe dienst ontwikkeld, genaamd Loyal Class. Hiermee kunnen deelnemers via conversatie op sociale media en de Incubate website sparen voor exclusieve items. Praten over het festival levert zo direct iets op voor het publiek.

In het kader van het We Are Incubate-thema dat het festival dit jaar als leidraad heeft wil Incubate de eigen, actievecommunity op een innovatieve manier belonen. Wanneer gebruikers op sociale media over Incubate praten krijgen ze hier credits voor. Via het gebruikersaccount op http://incubate.org kunnendeze credits worden ingeruild voor exclusieve items zoals t-shirts of artprints van kunstenaars, gesigneerd vinyl en muziekfloppy discs. Ook het gebruiken van de wikiwebsite http://incubate.org levert credits op. Zo kunnen gebruikers op de website biografieën van artiesten aanpassen (die ook in de papieren festival guide afgedrukt worden), een eigen festival-agenda aanmaken en beeldmateriaal toevoegen.Op dit moment hebben meer dan 400 mensen een account op de Incubate-website. Inloggen kan via Twitter, Facebook en Google.

Digitale marketingmanager van Incubate Erik Luyten: "We willen onze community, die erg actief is online en op sociale media, belonen voor de exposure die zij ons brengen. Dit wilden we op een leuke manier doen, dus vandaar dat er gespaard kan worden voor artikelen die anders niet of moeilijk verkrijgbaar zijn. Op de beta versie werd erg positief gereageerd, dus we hopen nu een breder publiek hiermee aan te kunnen spreken."

Het Tilburgse bedrijf Freshheads bouwde de techniek achter het Loyal Class idee. Software checkt de door de gebruiker toegestane kanalen op bepaalde termen en acties en kent op basis daarvan punten toe. Het net ontwikkelde programma staat nog in haar kinderschoenen, en wordt nog verder uitgebreid met meer sociale media. Het systeem, dat door Freshheads de naam FH Social is toegedragen, is ondertussen ook ingezet bij Tilburg Textiles.

Wout Withagen, algemeen directeur Freshheads: "Het was een ontzettende uitdaging om deze nieuwe vorm van 'gamification' samen Incubate uit te denken, gelukkig staan zij altijd open voor vooruitstrevende zaken. Deze vorm van sparen is dé nieuwe manier om (online) loyaliteit te creëren bij je doelgroep. We zijn er van overtuigd dat je dit laagdrempelige fenomeen in de toekomst veelvuldig terug zult zien komen bij andere (commerciële) organisaties".

Freshheads is al vanaf 2005 nauw betrokken bij Incubate en leverde ook de wikiwebsite waarop vrijwel alle teksten door gebruikers zijn aan te passen. Incubate duurt van 12 tot en met 18 september. De voorverkoop voor het festival is reeds begonnen via de website www.incubate.org, de winkels van Free Record Shop in Nederland en België en in Tilburg bij Sounds Music Store en de 013 Boxoffice.

Incubate is een festival voor independent culture. Het heeft een breed programma met veel muziek, beeldende kunst, debat, film en hedendaagse dans. Gedreven door artistieke vernieuwing brengt Incubate meer dan 200 culturele voorlopers. Zij presenteren zich in een intieme context aan een internationaal publiek. Black metal naast free folk. Verfrissende kunst naast inspirerend debat.

Incubate vindt plaats van 12 tot en met 18 september 2011 in en rondom Tilburg. Van café tot natuurtheater. Van popzaal tot boerderij.

Zie voor meer informatie over het festival de website www.incubate.org.



Ingezonden persbericht