Opleiding zelf doorslaggevend in studiekeuze
Persbericht van Markteffect B.V.
Uit het recent uitgevoerde Nationaal Studiekeuze Onderzoek (NSKO) 2011
blijkt dat jongeren de opleiding zelf de belangrijkste factor vinden in
hun studiekeuze. Ze zijn bereid om in te leveren op de plaats,
instelling, toekomstige baanperspectieven en praktijkgerichtheid van de
studie. Die zijn pas in tweede instantie doorslaggevend voor hun keuze.
Voorlichting met persoonlijk contact en informatie over opleidingen
vanuit de instelling zelf zijn populair tijdens de oriëntatiefase.
Opvallend is dat veel scholieren zich breed oriënteren. Meerdere
universiteiten, hogescholen én sectoren worden afgewogen, wat
aanleiding geeft voor verder onderzoek naar de rollen van competenties
(als ondernemerschap, management of dienstverlening) bij de keuze voor
de opleiding.
Wanneer en hoe kiezen scholieren hun studie?
Scholieren houden zich vooral in het laatste jaar van hun middelbare
school bezig met hun studiekeuze. Een grote groep mbo-leerlingen en
vwo'ers richt zich echter vooral in het een-na-laatste jaar op hun
studiekeuze. De helft van de scholieren heeft de keuze voor de
opleiding en plaats al gemaakt. Van de scholieren die hun keuze nog
niet gemaakt hebben, verwacht het grootste deel hun studiekeuze voor de
meivakantie gemaakt te hebben. Opvallend is echter dat een groot deel
van de twijfelende laatstejaars verwacht het studiekeuzebesluit rond de
zomervakantie gemaakt te hebben (15% tot 18%). Met name de laatstejaars
mbo-leerlingen stellen hun studiekeuze nog even uit, waaronder veel
vrouwen.
De scholieren maken qua studievoorlichting vooral gebruik van middelen
waarin persoonlijk contact plaatsvindt, zoals open dagen en contacten
met vrienden en studieadviseurs. Veel scholieren oriënteren zich in het
laatste jaar van hun middelbare school, en doen dat over een breed
vlak. De scholieren wegen verschillende hogescholen of universiteiten
tegen elkaar af en bekijken diverse sectoren.
Bepaalde hogescholen en universiteiten weten zich te profileren op een
specifiek vakgebied en wekken daarmee de belangstelling van jongeren,
zo blijkt het onderzoek. Zo oriënteert 82% van de jongeren die een
opleiding overwegen in voeding/genotmiddelen, zich aan de Wageningen
University. Ook de profilering van de Associate Degree (AD), een
relatief nieuwe twee-jarige vervolgopleiding op hbo-niveau, lijkt
succesvol. Hoewel de AD opleidingen relatief nieuw zijn en er op dit
moment slechts 1,5% van de mbo'ers te vinden is, heeft 1 op de 6
mbo'ers belangstelling voor een Associate Degree. De AD lijkt het gat
in de markt tussen mbo en hbo op te vullen. Uit het onderzoek blijkt
overigens dat de AD nauwelijks havo-leerlingen aantrekt.
Nationaal Studiekeuze Onderzoek (NSKO) 2011
Het Nationaal Studiekeuze Onderzoek (NSKO) 2011, uitgevoerd in opdracht
van Markteffect, Icares en Hobéon Groep, brengt in kaart hoe
Nederlandse jongeren uit de laatste twee jaren van het mbo, havo en het
vwo (scholieren) zich oriënteren op hun studiekeuze. Ook wordt bekeken
waarom zij voor een bepaalde studie kiezen, in welke sectoren zij zich
oriënteren en welke hogescholen en universiteiten zij kennen. Via het
studiekeuzebestand van Icares en via het jongerenpanel van Markteffect:
jijbentbelangrijk.nl werd het onderzoek onder 3.621 respondenten
uitgevoerd.
Links:
http://www.markteffect.nl
Razende Robot Reporter