'Voorbij blije wetenschap en boze technologie', intreerede UT

Persbericht van Universiteit Twente

Hedwig te Molder: 'Wetenschapscommunicatie gaat ook over identiteit en relaties'

Wetenschap zit in de beklaagdenbank, zo lijkt het. Experts liggen onder vuur; burgers roeren zich op het internet. Tegelijk is wetenschap belangrijker dan ooit. Communicatie over wetenschap zou daarom echt interactief moeten zijn, met diepgaande interesse in elkaars beweegredenen. Louter 'het verhaal vertellen' is niet langer genoeg, betoogt prof.dr. Hedwig te Molder in haar intreerede als hoogleraar Wetenschapscommunicatie aan de Universiteit Twente, op 15 september. De maatschappij 'praat niet alleen terug' als het gaat over wetenschap, maar is al in gesprek. Dat maakt dat wetenschap en technologie 'maatschappelijker' zijn dan we vaak veronderstellen, is Te Molder's uitgangspunt. Maar van dit dynamische beeld van wetenschap en technologie zien we echter volgens haar nog weinig terug in de theorie en de praktijk van de wetenschapscommunicatie. De 'blije wetenschap' waarmee we al op de basisschool kennismaken is 'af' en verraadt weinig tot niets van haar soms tumultueuze totstandkoming. Daar staat de 'boze technologie' tegenover waarmee we later kennismaken: in publieke debatten hebben we het vooral over risico's van nieuwe technologieën.

Expertise en relaties
Blije wetenschap en boze technologie hebben duidelijk hun beperkingen. Ze ontnemen ons volgens Te Molder het zicht op de interactionele dynamiek waarmee wetenschap en technologie totstandkomen. Het begrijpen van deze dynamiek is van cruciaal belang om bijvoorbeeld te kunnen duiden waarom wetenschap voor sommige mensen, op sommige momenten een provocatie is, en op andere momenten koren op hun molen. Hiertoe zul je niet zozeer moeten kijken naar de aard en inhoud van expertise an sich, maar naar de relaties tussen de deelnemers aan het debat, en wat ze bereiken in die relatie door op bepaalde momenten op kennis en ervaring een beroep te doen. De online berichten dat je van het HPV-vaccin verlamd kunt raken kunnen we typeren als een staaltje van lekenexpertise, maar dat vertelt ons niet waar deze uiting precies een reactie op is, en welke effecten zij vervolgens bedoeld of onbedoeld bij anderen teweegbrengt.

Identiteit
Wetenschapscommunicatie gaat volgens Te Molder over méér dan het vertellen van waarheid. Het gaat over spreekrechten die mensen aan elkaar toeschrijven of elkaar ontzeggen, en daarmee ook over onszelf - onze identiteit. Dat verklaart ook de felheid van het debat over wetenschap en technologie. Een betere communicatie tussen wetenschappers en andere betrokkenen veronderstelt een diepgaande interesse in elkaars bijdragen aan dit debat - niet zozeer in de argumenten als zodanig maar in de interactionele zorgen die zij vertegenwoordigen, zoals een verlies van autonomie, of een motie van wantrouwen door de overheid.

De gezaghebbende positie die wetenschap heeft, maakt haar tegelijk controversieel. Want de ingebouwde vooronderstelling die wetenschappelijke claims vertonen dat de discussie gesloten is, is nu juist een communicatieve eis die in science-society debatten wordt betwist. Hier dreigt het gevaar dat de muren tussen wetenschap en samenleving weer worden opgetrokken in plaats van te worden geslecht.

Hedwig te Molder (1967) is hoogleraar Wetenschapscommunicatie aan de Universiteit Twente en halftijds universitair hoofddocent aan Wageningen Universiteit, sectie Communicatiewetenschappen. Zij houdt zich bezig met communicatie over wetenschap en opkomende technologieën, in het bijzonder in relatie tot de betekenis van wetenschap en technologie in alledaagse gesprekken. Zij publiceerde over de rol van experts en expertise in onze samenleving, en de betekenis van nieuwe (bio)technologieën. Een terugkerend thema binnen dit onderzoeksgebied betreft de rol van online omgevingen zoals discussiefora op het Internet. In haar internationaal erkende werk brengt zij voortdurend verbindingen tot stand tussen verschillende wetenschappelijke benaderingen of domeinen (bijvoorbeeld wetenschapscommunicatie met discourse analyse), en theorie en praktijk (zoals door de ontwikkeling van een wetenschappelijke reflectiemethode voor experts en professionals). Voor haar boek Conversation and Cognition (Cambridge University Press, met Jonathan Potter) ontving zij de Distinguished Book Award van de American Sociological Association.

*




Razende Robot Reporter