Gemeente Gaasterlân-Sleat


Kunst- en cultuuronderwijs Gaasterlân-Sleat krijgt vorm en inhoud

muziekinstrumenten

De nieuwe opzet van het kunst- en cultuuronderwijs in Gaasterlân-Sleat begint vorm te krijgen en de pas begonnen cultuurmakelaar Cecile Steenwijk kan dan ook volop aan de slag. Deze week starten de eerste muzieklessen bij de bestaande docenten. Daarnaast zal er komend seizoen veel samenwerking zijn tussen docenten, scholen en verenigingen in de gemeente, waardoor er allerlei leuke ideeën voor cursussen van de grond komen. De cultuurmakelaar is de verbindende factor en zorgt ervoor dat vraag en aanbod op het terrein van kunst, cultuur en muziek bij elkaar komen zodat het cultuuronderwijs een breed publiek bereikt, met name jeugd.

Duidelijkheid
De subsidierelatie tussen Ritmyk en de gemeente Gaasterlân-Sleat is beëindigd, maar kunst- en cultuuronderwijs binnen de gemeente is niet gestopt. Het wordt alleen anders georganiseerd. Leerlingen die voorheen muziekles kregen in Gaasterlân-Sleat via CvK Ritmyk, hebben bericht gehad over de nieuwe situatie. De docenten die de lessen in Gaasterlân-Sleat invulden, vormen nu samen een collectief in de vorm van een vereniging, waar ouders en hun kinderen terecht kunnen voor muziekles en diverse andere cursussen. De eerste leerlingen zijn afgelopen week weer gestart met hun instrument, in de meeste gevallen bij dezelfde docent.
De locaties waar de lessen worden gegeven zijn CSG Gaasterland (Balk) en de Treemter. Belangstellenden voor muziekles op een instrument, kunnen dit aangeven op de website van de gezamenlijke docenten: www.kunstcollectief-gs.nl, waarop naast de tarieven, tijdstippen en locaties ook een invul/interesseformulier te vinden is. Voor vragen kunnen belangstellenden ook terecht bij cultuurmakelaar Cecile Steenwijk, via de gemeente. De komende tijd zal er steeds meer informatie over het aanbod binnen de gemeente bekend worden.

Subsidiegeld
Het doel van de nieuwe opzet is dat het subsidiegeld van de gemeente zo direct mogelijk bij inwoners / leerlingen terecht komt, zodat meer inwoners gebruik kunnen maken van cultuuronderwijs. Hierbij gaat het om zowel muziekonderwijs als ook andere vormen van kunst- en cultuuronderwijs, bijvoorbeeld dans. De gemeente wil vooral realiseren dat er binnen de gemeente een breder aanbod ontstaat en dat er meer jeugd kan kennismaken met kunst en cultuur. Dit kan door individueel lessen te volgen, maar leerlingen kunnen ook lessen volgen via een vereniging. Zo ontvangen de muziekverenigingen binnen de gemeente financiële ondersteuning van de gemeente, als leden tot 18 jaar via hen muziekles volgen. Tot slot stimuleert de gemeente de kunst- en cultuureducatie op scholen.

Scholen
Zowel de basisscholen als het voortgezet en speciaal onderwijs werken mee. Bovendien kan de gemeente nu de beschikbare budgetten bij scholen voor kunst- en cultuur aanvullen. De scholen kunnen samen met de cultuurmakelaar een eigen programma samenstellen voor kunst- en cultuureducatie. De insteek is om daarbij zoveel mogelijk de verbinding te zoeken met lokale kunstenaars, docenten, instellingen en verenigingen. Hierin speelt cultuurmakelaar Cecile Steenwijk een belangrijke rol.

Eén van de nieuwe ideeën is om komend seizoen AMV-lessen via de basisscholen in de gemeente aan te bieden. Dit gebeurt ook in veel andere gemeenten. AMV staat voor Algemene Muzikale Vorming. Bij AMV leer je de basiskennis van muziek en de leerlingen kunnen kennismaken met diverse instrumenten, zodat ze een goede keuze kunnen maken. Het is via het docentencollectief ook mogelijk om meteen met een instrument te beginnen, zonder AMV. Graag willen de muziekdocenten het nieuwe AMV binnen de gemeente gaan invullen, door het aan te bieden op de basisscholen. De gemeente vindt het belangrijk dat meer jeugd kan kennismaken met muziekonderwijs en hoopt dan ook dat de AMV-lessen via de basisscholen een succes worden. Ook hierin ligt een belangrijke taak voor de nieuwe cultuurmakelaar.