Nederlands Uitgeversverbond


Minister van OCW op werkbezoek over innovatieve rol educatieve uitgevers


* 15 september 2011

De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Marja van Bijsterveldt-Vliegenthart, was maandag 12 september 2011 op werkbezoek bij het ds. Pierson College in Den Bosch waarbij het gebruik van digitale leermiddelen centraal stond. De Groep Educatieve Uitgeverijen had het initiatief tot dit bezoek genomen.

De minister bezocht enkele lessen op de school en bekeek met veel interesse de mogelijkheden die innovatieve leermiddelen van educatieve uitgeverijen scholen bieden. Tijdens het bezoek gaf de school een toelichting op de wijze waarop het ds. Pierson College het leermiddelenbeleid binnen de school vormgeeft. Een werkgroep van docenten en schoolleiding formuleert in overleg met de overige docenten een beleidsplan en een planning om deze stap voor stap te realiseren.

In gesprek met de docenten uit de werkgroep Leermiddelen besprak de minister het leermiddelenbeleid op de school en de centrale rol van de docenten daarin. Ook de rol van open leermateriaal en Wikiwijs kwam ter sprake. Duidelijk werd dat open en methodisch materiaal elkaar kunnen versterken doordat de combinatie de variatiemogelijkheden vergroot. De docenten benadrukten dat het bewaken van de kerndoelen en eindtermen in de methoden een belangrijke toegevoegde waarde van de uitgeverijen is.

In een gesprek met de minister schetste de GEU een beeld van de ontwikkelingen op het gebied van leermiddelen. Uitgeverijen bieden met hun methoden en dienstverlening het leermateriaal `in de context van het onderwijs' aan, met een nauwe aansluiting op de landelijke doelen. Door de beschikbaarheid van inmiddels multimediale leermiddelen kunnen adaptief leren en leren op maat beter ondersteund worden. Bij de digitalisering is veel aandacht voor de directe toegang tot de leermiddelen en het bieden van meer variatiemogelijkheden door eigen, open en methodisch materiaal te combineren. In publiek-private samenwerking met onder meer Kennisnet en SLO wordt hard aan deze thema's gewerkt.
Tot slot sprak de GEU de wens uit om als vervolg op het werkbezoek in overleg met het ministerie te kijken naar de rol en bijdrage van educatieve uitgeverijen bij de huidige beleidsthema's zoals opbrengstgericht werken, aandacht voor de kernvakken, de tussentijdse toets en doorlopende leerlijnen.