Minister van OCW op werkbezoek over innovatieve rol educatieve uitgevers
* 15 september 2011
De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Marja van
Bijsterveldt-Vliegenthart, was maandag 12 september 2011 op werkbezoek
bij het ds. Pierson College in Den Bosch waarbij het gebruik van
digitale leermiddelen centraal stond. De Groep Educatieve Uitgeverijen
had het initiatief tot dit bezoek genomen.
De minister bezocht enkele lessen op de school en bekeek met veel
interesse de mogelijkheden die innovatieve leermiddelen van educatieve
uitgeverijen scholen bieden. Tijdens het bezoek gaf de school een
toelichting op de wijze waarop het ds. Pierson College het
leermiddelenbeleid binnen de school vormgeeft. Een werkgroep van
docenten en schoolleiding formuleert in overleg met de overige docenten
een beleidsplan en een planning om deze stap voor stap te realiseren.
In gesprek met de docenten uit de werkgroep Leermiddelen besprak de
minister het leermiddelenbeleid op de school en de centrale rol van de
docenten daarin. Ook de rol van open leermateriaal en Wikiwijs kwam ter
sprake. Duidelijk werd dat open en methodisch materiaal elkaar kunnen
versterken doordat de combinatie de variatiemogelijkheden vergroot. De
docenten benadrukten dat het bewaken van de kerndoelen en eindtermen in
de methoden een belangrijke toegevoegde waarde van de uitgeverijen is.
In een gesprek met de minister schetste de GEU een beeld van de
ontwikkelingen op het gebied van leermiddelen. Uitgeverijen bieden met
hun methoden en dienstverlening het leermateriaal `in de context van
het onderwijs' aan, met een nauwe aansluiting op de landelijke doelen.
Door de beschikbaarheid van inmiddels multimediale leermiddelen kunnen
adaptief leren en leren op maat beter ondersteund worden. Bij de
digitalisering is veel aandacht voor de directe toegang tot de
leermiddelen en het bieden van meer variatiemogelijkheden door eigen,
open en methodisch materiaal te combineren. In publiek-private
samenwerking met onder meer Kennisnet en SLO wordt hard aan deze
thema's gewerkt.
Tot slot sprak de GEU de wens uit om als vervolg op het werkbezoek in
overleg met het ministerie te kijken naar de rol en bijdrage van
educatieve uitgeverijen bij de huidige beleidsthema's zoals
opbrengstgericht werken, aandacht voor de kernvakken, de tussentijdse
toets en doorlopende leerlijnen.
Nederlands Uitgeversverbond