Amsterdam Airport Schiphol

Schiphol en KLM winnen 2011 Best Baggage Initiative Award

Onderscheiding voor Self-Service Baggage Drop-Off Units op Amsterdam Airport Schiphol

Victor Vaessen (Manager Product Development, KLM) en Marit Gangsaas (Advisor Passenger Services, Schiphol Group) hebben tijdens het Future Travel Experience 2011 Congress in Vancouver afgelopen week de 2011 Best Baggage Initiative Award in ontvangst mogen nemen. Ruim 400 afgevaardigden uit 33 landen waren in Vancouver aanwezig ter gelegenheid van dit wereldwijde forum voor stakeholders in de reisindustrie, dat zoekt naar nieuwe manieren om de ervaring van de passagier op de grond in alle opzichten verder te optimaliseren. Schiphol werd onderscheiden vanwege de Self-Service Baggage Drop-Off units die op de luchthaven zijn geïnstalleerd. Met het oog op de toenemende vraag naar selfservicevoorzieningen in alle stadia van het reisproces hebben Schiphol, KLM en BagDrop systems BV met veel succes hun krachten gebundeld bij de ontwikkeling van innovatieve selfserviceoplossingen voor het inchecken en labellen van bagage die de passagier meer controle geven over zijn eigen reis.

"Het grote voordeel van een Self-Service Drop-Off unit is dat die altijd beschikbaar is," verklaart Roel Hellemons, Director Operations van Schiphol Group. "Dit betekent dus meer capaciteit en daarmee ook meer efficiëntie voor de passagier, de vliegtuigmaatschappij en de luchthaven. Daarnaast heeft de passagier meer controle over zijn eigen proces en kan hij zijn bagage heel snel inchecken. Dit soort innovaties helpt ons tegemoet te komen aan belangrijke wensen van de passagiers en onze ambitie om Europe's preferred airport te zijn en te blijven, ook echt waar te maken."

Adriaan den Heijer, Vice President Hub Operations KLM op Schiphol: "KLM is heel blij met deze award. De Self-Service Bagage Drop-Off units vormen een logische stap in het verder uitbreiden van de selfserviceproducten binnen KLM en op de luchthaven. Wij spelen hiermee in op de wensen van onze passagiers, die steeds meer controle willen over hun reisproces. Deze award bevestigt dat dit door hen wordt gewaardeerd."

Amsterdam Airport Schiphol was in 2008 een van de pioniers van het selfservice inchecken voor bagage. Sindsdien heeft het systeem een succesvolle proef met KLM en BagDrop system BV doorstaan en zijn er meerdere permanente Self-Service Baggage Drop-Off units op Schiphol geïnstalleerd. Onlangs, op 15 augustus jl., werden nog eens zes van de allernieuwste BagDrop units in gebruik genomen. In februari 2012 zullen er in Terminal 2 in totaal 12 units beschikbaar zijn voor KLM en haar SkyTeam-partners.

De eerste Future Travel Experience Awards
De eerste Future Travel Experience Awards zijn uitgereikt aan organisaties die zich op bijzondere wijze inspannen om de passagierservaring te verbeteren. Met deze awards wordt beoogd de meest innovatieve, ambitieuze en effectieve initiatieven en organisaties te onderscheiden. De awards worden uitgereikt door Future Travel Experience, een onafhankelijk forum waar dienstverleners uit de mondiale reisindustrie samenkomen om passagiersinitiatieven voor de toekomst te lanceren en de nieuwste concepten van aanbieders uit alle delen van de wereld te bekijken.

BagDrop systems BV
BagDrop systems BV richt zich op optimalisatie van processen in luchthaventerminals door middel van efficiënte en innovatieve selfserviceproducten en -diensten. De geheel geïntegreerde BagDrop-unit is een contactpunt waar de individuele passagier zijn bagage zelfstandig kan inchecken en achterlaten. Het operationele concept met ondersteunende tools voor agents maakt deel uit van de oplossing. De dienstverlening van BagDrop systems BV omvat kant-en-klare oplossingen waarmee zij beoogt de processen in terminals te stroomlijnen, de ervaring van passagiers te verbeteren en de zakelijke resultaten te optimaliseren.