Gemeente Heeze-Leende


Vervolg ontwikkeling subsidiebeleid

In het collegeprogramma is vastgesteld dat het college van B en W actief aan de slag gaat met het ontwikkelen van nieuw subsidiebeleid. In december 2010 heeft de gemeenteraad van Heeze-Leende hiervoor het `Plan van aanpak subsidiebeleid' vastgesteld.

Voortgang nieuw subsidiebeleid

Tot nu toe is voortvarend gewerkt aan het verder vormgeven van het subsidiebeleid. Zoveel mogelijk wordt aangesloten op VNG-modellen, die uitgaan van een algemeen juridisch kader voor gemeentelijke subsidieverstrekking in de vorm van een Algemene subsidieverordening (ASV) en deelverordeningen waarin door middel van nadere regels een toetsingskader per beleidsterrein gemaakt kan worden.

De ASV omvat algemene regels omtrent aanvraag, verlening, verantwoording en vaststelling van subsidies, subsidievormen, termijnen, algemene weigeringsgronden, verplichtingen van subsidieontvangers etc. Dit vormt als het ware het technische raamwerk waarbinnen gemeentelijke subsidieverstrekking mogelijk is. Beleidsdoelen op het gebied van deregulering, vereenvoudiging van processen (zowel bij de subsidieaanvrager als gemeente), vermindering van het aantal subsidievormen kunnen hiermee al gerealiseerd worden.

In de deelverordeningen kunnen vervolgens nadere regels worden afgesproken over:


- Wat voor soort activiteiten wel/ niet gesubsidieerd worden en daarmee welke doelgroepen (verenigingen, instellingen en stichtingen) wel/ niet gesubsidieerd worden


- Specifieke toetsingscriteria of voorwaarden per doelgroep


- Normen ter bepaling van het subsidiebedrag (flexibel of vast bedrag)

Politieke en maatschappelijke discussie zit met name ten aanzien van de inhoudelijke, beleidsmatige uitgangspunten. Deze komen in de deelverordeningen tot uitdrukking. Zorgvuldigheid en draagvlak zijn hierbij de sleutel tot een gedragen besluit. Gezien de tijd die nog rest tot 1 januari 2012, is het praktisch niet haalbaar om een zorgvuldig proces te doorlopen waarin alle partijen, zowel politiek, instellingen als maatschappelijk middenveld, hebben kunnen meedenken.

Fasering in de ontwikkeling

Bovenstaande overweging leidt ertoe dat het college het zinvol acht om een fasering aan te brengen bij de vaststelling van het nieuwe subsidiebeleid: eerst de ASV waarmee het algemene toetsingskader voor subsidieaanvragen verbeterd wordt. Deze is in concept klaar, wordt nog met enkele partijen besproken en kan daarna voor besluitvorming naar de gemeenteraad.

Met een vernieuwde ASV wordt een aantal knelpunten opgelost; voor aanvragers betekent het een vereenvoudiging van de procedures en regels en voor de gemeente betekent dit een vermindering van ambtelijke inzet. Het betreft hier een technische aanpassing van het subsidiebeleid, inhoudelijke keuzes worden hiermee nog niet gemaakt.

In de tweede fase kan met raad en maatschappelijk middenveld de discussie worden gevoerd over de inhoudelijke beleidskeuzes die uiteindelijk moeten resulteren in deelverordeningen. De ASV die in december aan de gemeenteraad ter besluitvorming wordt aangeboden, biedt de juridische grondslag voor de deelverordeningen die in 2012 worden vastgesteld.

NB: De vraag zou kunnen opkomen of verenigingen en instellingen in de problemen komen omdat de inhoudelijke beleidskeuzes nu in de tijd wat naar achteren geschoven worden.

Veel verenigingen in Heeze-Leende hebben in 2012 ook nog recht op een waarderingssubsidie. Dit is op basis van de huidige ASV tot en met 2013 vastgesteld. Deze beschikking blijft van kracht, waarmee zij in ieder geval een gemeentelijke bijdrage krijgen. In die zin zorgt de fasering in het proces niet voor het ontstaan van een gat in de subsidieverstrekking.

Collegebesluit

Het college heeft daarom op 20 september 2011 het volgende besloten:


1. Het subsidiebeleid in twee fases aan de raad ter vaststelling voorleggen.


2. De Algemene Subsidieverordening in de raadsvergadering van 12 december 2011 ter besluitvorming voorleggen (fase 1).


3. Een inhoudelijke discussie met de gemeenteraad en maatschappelijk middenveld voeren en de uitkomsten daarvan in de vorm van deelverordeningen in het tweede kwartaal 2012 ter besluitvorming aan de gemeenteraad voorleggen (fase 2).


4. Actief communiceren met alle betrokken partijen over deze proceswijziging.